Reklama2023-06-21
2

Walka ze stygmatyzacją osób chorych na otyłość. Twarzami akcji Aneta Zając i Robert Kudelski

Po raz czwarty rusza ogólnopolska kampania edukacyjna koncernu farmaceutycznego Novo Nordisk pod hasłem „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”. Jej celem jest budowanie społecznej świadomości, że otyłość to choroba, a osoby, których dotyka zasługują na takie samo traktowanie i empatię, jak wszyscy inni chorzy. Autorzy kampanii chcą też walczyć z językiem nienawiści wymierzonym w osoby chore na otyłość. W akcji występują m.in. aktorka Aneta Zając i aktor Robert Kudelski.

Brak rozumienia otyłości jako choroby przekłada się na przekonanie, że jest ona świadomym wyborem chorego i efektem jego słabej woli czy niewłaściwego stylu życia, co jest krzywdzące dla tej grupy chorych. Tegoroczna edycja kampanii odbywa się pod hasłem „Otyłość – zmień spojrzenie”. Podstawą zmiany jest rozmowa – otwarta i szczera, w której posługujemy się językiem włączającym. To komunikacja która w podmiotowy sposób traktuje o pacjentach mierzących się z tą chorobą.

Bohaterowie tegorocznej kampanii, w tym m.in. aktorka Aneta Zając i aktor Robert Kudelski, zwracają uwagę na to, z jak ogromnym niezrozumieniem, stygmatyzacją i wykluczeniem mierzą się na co dzień osoby z otyłością. Ambasadorzy podkreślają również, że chorzy są nieustannie oceniani przez pryzmat wyglądu, który niesłusznie definiuje ich cechy, kompetencje, a nierzadko także prawa.

##NEWS http://wirtualnemedia.pl/m/artykul/otylosc-choroba-przewlekla-jak-sobie-radzic ##

Aneta Zając i Robert Robert Kudelski w akcji „Porozmawiajmy szczerze o otyłości"

- Stygmatyzacja i hejt wobec chorych na otyłość wzmagają stres i cierpienie tych osób. Utrudnia to podjęcie działań mających na celu poprawę zdrowia i leczenie. Ponadto, negatywne stereotypy i dyskryminacja ograniczają możliwości zawodowe i społeczne chorych, przyczyniając się do nierówności społecznych. Z mojej perspektywy ważne jest to, aby dążyć do tworzenia bardziej wspierającego i inkluzywnego środowiska, w którym każdy człowiek jest szanowany i akceptowany bez względu na swoją masę ciała. Właśnie po to, by móc współtworzyć takie środowisko, pełne empatii i zrozumienia, zdecydowałam się na udział w kampanii. – komentuje Aneta Zając, aktorka, ambasadorka kampanii „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”.

##NEWS http://wirtualnemedia.pl/m/artykul/przemijajaca-utrata-wagi-dobra-dla-zdrowia ##

- Jako aktor niejednokrotnie doświadczyłem oceny związanej z moją masą ciała ze strony innych osób. Wiem też, jak trudno działać niezależnie od wspomnianej oceny, która powoduje chęć ucieczki i zamknięcia przed innymi. Otyłość jest chorobą, ale nadal brakuje powszechnej wiedzy na ten temat. Chciałbym być częścią tej zmiany, która dokonuje się i mam nadzieję dokona na naszych oczach i równoprawnego traktowania osób z otyłością, tak jak wszystkich innych chorych – wyjaśnia Robert Kudelski, aktor, ambasador kampanii „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”.

Tegoroczną edycję wspiera również Karolina Cwalina-Stępniak, life & business coach i mentorka, znana również w sieci jako „Sexy zaczyna się w głowie”, która choruje na otyłość. Swoją historię opowiedziała m.in. w podcaście „Zdrowie zaczyna się w głowie” autorstwa psycholog Adrianny Sobol, który powstał w ramach kampanii „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”.

##NEWS http://wirtualnemedia.pl/m/artykul/otylosc-co-ja-powoduje-gdzie-znalezc-bialko-mieso-ryby-jaja-mleko-soja-rosliny-straczkowe-ziarna ##

Badanie i poradnik, jak mówić o otyłości

Aby pokazać, że sposób w jaki mówimy o samej chorobie, ale również o pacjentach ma wpływ na to, w jaki sposób otyłość jest postrzegana przez społeczeństwo powstał praktyczny słownik „Jak wspierająco mówić o chorobie otyłościowej?”.

Na potrzeby projektu przeprowadzone zostało w maju br. reprezentatywne badanie opinii publicznej. Wyniki badań pozwoliły przeanalizować jakość i frekwencję słów używanych w stosunku do osób z otyłością oraz opisujących objawy tej choroby. Na tej podstawie wyodrębnione zostały słowa stygmatyzujące oraz wspierające, a na ich bazie powstały praktyczne przykłady i rekomendacje, jak świadomie budować empatyczną komunikację, która na pierwszym miejscu stawia chorego i jego godność jako niezbywalne prawo człowieka.

Słownik przedstawia również szereg pojęć, które funkcjonują wokół otyłości, takich jak fatfobia, weightsm, negging i inne. Porządkuje tym samym mnogość różnych punktów widzenia.

W ramach 4. edycji kampanii powstała też wystawa zdjęć ambasadorów kampanii, którzy dzielą się swoim przesłaniem skierowanym do innych chorych, ale też do ogółu społeczeństwa. Wystawę można zobaczyć na stronie kampanii ootylosci.pl.

Udział w niej wzięli: Aneta Zając, Robert Kudelski, Agnieszka Liszkowska-Hała, Emilia Modrzyńska oraz Adam Gajewski.

Autor:jd

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas