Badania 2021-11-28
2

Borówka i malina ulubionymi superowocami Polaków

Najpopularniejszymi owocami jagodowymi listopada są borówka i malina, a wśród pozostałych owoców jabłka, gruszki i śliwki - wynika z badania Kantar. Dane ośrodka wskazują także na niedostatecznie mały udział warzyw i owoców w diecie statystycznego Polaka.

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie. Badanie zrealizowano w dniach 12-17 listopada 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1009 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Konsumpcja superowoców i owoców

 Najpopularniejszym owocem w listopadzie były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało dziewięciu na dziesięciu Polaków (90 proc.). Jabłka jedzone są najczęściej. 10 proc. Polaków jadło je codziennie, a dalsze 18 proc. 4-5 razy w tygodniu.

Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się gruszki, które jadło 51 proc. badanych. Spożycie gruszek jest wyższe niż przed rokiem (o 9 p.p.).

Ponad jedna trzecia (37 proc.) Polaków na początku listopada jadła śliwki. To więcej niż przed rokiem (o 4. p.p.).  

Pomidor ulubionym warzywem Polaków

Najpopularniejszym warzywem w listopadzie były pomidory, których konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje 93 proc. Polaków.

Na drugim i trzecim miejscu wśród warzyw znalazły się cebula i ogórki, które jadło odpowiednio 90 proc. oraz 86 proc. badanych.

Konsumpcja marchwi, pomidorów, a także ogórków, cebuli i papryki jest wysoka przez cały rok, a obserwowane wahania sezonowe niewielkie. To ulubione warzywa Polaków, które dostępne i jedzone są niezależnie od sezonu.

Owoce i warzywa do obiadu i kolacji

Polacy najczęściej jedzą warzywa i owoce na obiad – 92 proc. osób, które w ogóle jadły ten posiłek. 74 proc. respondentów deklaruje, że w dniu poprzedzającym badanie jadło warzywa i owoce na śniadanie, natomiast 62 proc. na kolację. Na drugie śniadanie warzywa i owoce spożywało 52 proc. Polaków, natomiast na przekąskę 48 proc.. Najmniej Polaków jadło warzywa i owoce na podwieczorek (40 proc.).

Najbardziej wartościowym pod względem zawartości warzyw i owoców posiłkiem Polaków jest obiad. W przypadku 46 proc. badanych co najmniej w połowie składa się z warzyw i owoców.

Respondenci najczęściej deklarują spożywanie jedynie warzyw i owoców w przekąskach (17 proc.).

Najrzadziej (25 proc.) co najmniej połowę posiłku stanowiły warzywa i owoce w przypadku kolacji.

Jemy za mało owoców i warzyw

Jedynie 17 proc. Polaków odżywiało się w listopadzie zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjmuje w ich przypadku zalecany poziom.

Mniej niż jedna trzecia (30 proc.) badanych odżywiała się nieco gorzej, ale warzywa i owoce są składnikiem większości posiłków i zdarza się, choć zbyt rzadko, że stanowią ich połowę.

53 proc. Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce, przy czym u 36 proc. jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 17 proc. badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.

Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjął w listopadzie wartość 45,5 pkt., czyli był na niskim poziomie. Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie przeciętnego Polaka.W porównaniu do października wskaźnik ten zmalał o 1,4 pkt.


„Wczoraj na talerzu” jest to syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się badanych. Przyjmuje on wartości od 0 pkt. (dla osoby, która poprzedniego dnia nie jadła warzyw i owoców w ogóle) do 100 pkt. (dla osoby, w której wszystkich posiłkach warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę). Wskaźnik powstaje na podstawie odpowiedzi na dwa pytania: Czy warzywa i owoce były obecne w wszystkich posiłkach? Czy warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę spożywanej żywności?

 „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Autor: jd

Więcej informacji: owoce, warzywa, Kantar, badanie

KOMENTARZE (2) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas