Kultura2023-07-28
4

TVP sprzedała za granicę 150 tytułów, w tym „Filip”, „Marzec ’68”, „Wojenne dziewczyny”, „Stulecie Winnych” i „Koronę królów”

„Marzec ’68”; fot. TVP„Marzec ’68”; fot. TVP

W pierwszym półroczu br. biuro sprzedaży i współpracy międzynarodowej Telewizji Polskiej udostępniło ponad 150 tytułów w ramach ponad 50 umów licencyjnych z odbiorcami z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji.

Największą sprzedaż odnotował film „Filip” w reż. Michała Kwiecińskiego, na który zawarto 7 umów obejmujących terytorium Australii, Japonii, Hiszpanii, Węgier, Bułgarii, Litwy, Irlandii, Belgii, Danii, Holandii, Irlandii, Islandii, Luksemburgu, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Litwy.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Popularne były również filmy „Marzec ’68” w reż. Krzysztofa Langa (4 umowy: z Danią, Bułgarią, Węgrami i Szwecją), „Prorok” w reż. Michała Kondrata (również 4 umowy: Hiszpania i Andora, Francja, Bułgaria) oraz „Ciotka Hitlera” w reż. Michała Rogalskiego (3 umowy: Kanada, Bułgaria, Zjednoczone Emiraty Arabskie).

„Wojenne dziewczyny” w 20 krajach świata

Zainteresowaniem za granicą cieszą się również polskie seriale, w szczególności „Wojenne dziewczyny” w reż. Michała Rogalskiego i Filipa Zylbera (USA, Kanada, Hiszpania, Ameryka Południowa w tym Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gwatemala, Honduras, Kolumbia, Kostaryka, Meksyk, Panama, Paragwaj, Peru, Portoryko, Salwador, Urugwaj, Wenezuela) „Drogi wolności” w reż. Macieja Migasa (USA, Kanada, Ameryka Południowa, Hiszpania, Niemcy, Bułgaria), „Stulecie Winnych” w reż. Piotra Trzaskalskiego i Michała Rogalskiego (USA, Kanada, Hiszpania, Ameryka Południowa, Irak, Iran, Syria, Turcja) oraz „Prokurator” w reż. Jacka Filipiaka i Macieja Pieprzycy (m.in.: USA, Kanada, Hiszpania, Ameryka Południowa).

Węgierska telewizja publiczna MTVA zawarła 2 umowy na „Koronę królów” (reż. Wojciech Pacyna i inni), przedłużając wcześniejsze licencje na 1. i 2. serię oraz nabywając prawa do emisji kontynuacji tego serialu pt. „Korona Królów. Jagiellonowie”. Kontrahent z Wielkiej Brytanii nabył natomiast prawa na cały świat do świętujących swoją premierę seriali „Erynie” w reż. Borysa Lankosza i „Krucjata” w reż. Łukasza Ostalskiego. Ponadto, TVP podpisała umowę ramową (output deal) z renomowanym hiszpańskim dystrybutorem na okres 3 lat. Jest to pierwsza tego typu umowa w historii sprzedaży polskiego kontentu za granicą. Gwarantuje ona TVP coroczną sprzedaż na terytorium Hiszpanii, a kontrahentowi pierwszeństwo w złożeniu oferty i dostępie do katalogu.

Niemal 30 lat po premierze, ponownie doceniony został film „Faustyna” - prawa do wszystkich pól eksploatacji, łącznie z kinowymi, zostały sprzedane do Francji.

W jakich krajach można oglądać najwięcej produkcji TVP?

Największe pakiety TVP sprzedała na następujące terytoria: Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gwatemala, Hiszpania, Honduras, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Meksyk, Panama, Paragwaj, Peru, Portoryko, Salwador, Stany Zjednoczone, Urugwaj, Wenezuela (23 seriale i filmy fabularne, łącznie 258 godzin); Egipt i Bliski Wschód, tzn.: Algieria, Bahrajn, Irak, Jordania, Kuwejt, Liban, Libia, Maroko, Oman, Palestyna, Katar, Arabia Saudyjska, Syria, Tunezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Jemen (15 seriali i filmów dokumentalnych, łącznie 24 godziny); Holandia (5 filmów K. Kieślowskiego oraz „Dekalog”); Węgry (5 seriali i filmów fabularnych); natomiast 5 transakcji, obejmujących w sumie 22 tytuły, dotyczyło praw inflight.

Pomimo wojny, trwa współpraca z Ukrainą, gdzie TVP sprzedała licencje do 4 filmów dokumentalnych oraz serialu „Młody Piłsudski” w reż. Jarosława Marszewskiego.

Stałym elementem działalności TVP jest również udzielanie praw do pokazów w instytucjach kultury. W pierwszym półroczu zaprezentowano ponad 20 tytułów, często kilkukrotnie. Szczególną popularnością cieszył się „Marzec ’68” oraz dzieła Krzysztofa Kieślowskiego.

Dział Sprzedaży Zagranicznej udziela też praw do fragmentów filmów i programów kulturalnych. W pierwszym półroczu 2023 roku zainteresowaniem cieszyły się m.in. fragmenty XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i rejestracje koncertów, w tym archiwalnych nagrań Festiwalu w Sopocie.

Telewizja Polska w ub.r. zwiększyła przychody o 9,5 proc. do 3,56 mld zł, a przy dużo mniejszym wzroście kosztów operacyjnych jej zysk operacyjny zwiększył się o 80 mln zł - wynika z nieoficjalnych danych. Nadawca zanotował 50,7 mln zł straty netto, głównie dlatego że w warunkach wysokiej inflacji wpływy z rekompensaty abonamentowej były o 204 mln zł niższe od jej nominalnej wartości.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas