Reklama2020-02-06
6

UOKiK analizuje warszawską uchwałę krajobrazową. „Obawa monopolu spółki zależnej Agory”

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKTomasz Chróstny, prezes UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie przyjętej w styczniu uchwały krajobrazowej w Warszawie. Według UOKiK-u nowe przepisy mogą rodzić ryzyko stworzenia warunków monopolistycznych dla firmy AMS należącej do Agory.

UOKiK w komunikacie prasowym poinformował, że postępowanie wyjaśniające zaczął na podstawie otrzymanych skarg i informacji od sygnalistów, w których zwracano uwagę, że warszawska uchwała krajobrazowa może naruszać prawo konkurencji. Regulator przeanalizował też zapisy uchwały, ich możliwe skutki oraz podobne uchwały w innych polskich miastach.

Uchwał krajobrazowa została przegłosowana przez stołecznych radnych w połowie stycznia br. Zgodnie z jej zapisami miasto podzielono na cztery strefy, dodatkowo wyodrębniono ciągi komunikacyjne. W strefie śródmiejskiej dopuszczono tylko reklamy na miejskich słupach i na niewielkich nośnikach. Duże billboardy o pow. 18 m.kw. będą mogły być zlokalizowane tylko i wyłącznie przy największych ciągach komunikacyjnych.

Przedstawiciele branży reklamy zewnętrznej w rozmowach z Wirtualnemedia.pl ocenili, że zapisy warszawskiej uchwały krajobrazowej są rygorystyczne i mogą doprowadzić do zaniku bardzo wielu form reklamy zewnętrznej. Ich zdaniem regulacjom tym brakuje szerszego otwarcia na nowe technologie, co kłóci się z wizerunkiem smart city, do którego pretenduje Warszawa.

Uchwała ma wejść w życie na początku maja, a okres przejściowy w przypadku tablic reklamowych określono na dwa lata.

„Obawy stworzenia monopolu AMS”

UOKiK zwraca uwagę, że zgodnie z uchwałą krajobrazową jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy zewnętrznej w Warszawie będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej, kontrolowane obecnie przez jednego dostawcę treści. Chodzi o AMS, który po wygranym przetargu kilka lat temu zmodernizował 1,6 tys. wiat przystankowych w Warszawie, a w zamian sprzedaje ich powierzchnię reklamową.

- Uchwała może skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, prowadzącym do powstania monopolu dla wieloletniego, wyłącznego zarządcy powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych komunikacji miejskiej - podkreślono w komunikacie UOKiK-u. Wprost zaznaczono, że „Obawy urzędu budzi możliwość stworzenia monopolu jednej spółki – AMS S.A. i wyeliminowania z rynku wielu firm z branży reklamowej”.

- Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej. Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

- Realizując obowiązki ustawowe i stojąc na straży ochrony konkurencji, podjąłem niezwłocznie decyzję o wszczęciu w tej sprawie postępowania wyjaśniającego. Zweryfikujemy, czy przyjęcie przepisów krajobrazowych narusza zapisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - zapowiada Chróstny.

UOKiK zaznacza, że postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie, a nie przeciwko żadnej firmie. Wylicza, że zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej. Dodaje, że „nie wyklucza dalszych działań, w tym wszczęcia postępowania antymonopolowego w przypadku potwierdzenia naruszeń ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów”.

Prezes AMS: wątpliwości mogą budzić nowe możliwości dla miast

Co na to AMS? Prezes firmy Marek Kuzaka w wypowiedzi dla Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę, że UOKiK podjął jako organ badający przestrzeganie prawa konkurencji w różnych branżach podjął standardową procedurę.

- Jeśli chodzi o kontrakt warszawski, to sprawa wydaje się prosta. Spółka AMS została operatorem wiat przystankowych w Warszawie w rezultacie wygranego konkurencyjnego postępowania, w którym uczestniczyło wiele podmiotów gospodarczych. Ten model prowadzenia działalności jest powszechny na rynkach europejskich i dotychczas nie budził zastrzeżeń regulatorów - podkreśla szefa AMS.

Zastrzeżenia ma to innej kwestii związanej z uchwałami krajobrazowymi. - W naszej opinii, uchwały krajobrazowe mogą mieć wpływ na rynek reklamy OOH, w szczególności w kontekście możliwości podjęcia działalności reklamowej przez miasta i spółki miejskie. Sytuacja, w której samorząd, jako regulator lokalnego rynku reklamy OOH, jest jednocześnie beneficjentem tych rozwiązań, może budzić wątpliwości - ocenia Marek Kuzaka.

AMS ze wzrostem wpływów i przejęciem

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. Grupa AMS zanotowała wzrost przychodów o 6,8 proc. do 128,7 mln zł oraz zysku EBITDA z 30,,8 do 40,9 mln zł.

W lipcu ub.r. AMS przejął 60 proc. udziałów spółki Piano Group, płacąc 6,5 mln zł zaliczki. W ramach umowy ustalono, że ostateczna cena 60 proc. udziałów Piano Group zostanie ustalona na podstawie wyniku EBITDA spółki za br. i uzgodnionego mnożnika. Będzie pomniejszona o dług netto spółki.

AMS zyskał też dwie opcje call dotyczące kupna pozostałych udziałów Piano Group, będzie mógł je zrealizować po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych tej drugiej spółki z 2021 i 2022 roku, najpóźniej do końca 2022 i 2023 roku. Z drugiej strony Piano Group otrzymała opcje put - wezwania AMS do kupna 50 proc. reszty udziałów po zatwierdzeniu wyników z 2021 roku i pozostałych udziałów po wynikach z 2022 roku.

Pod koniec stycznia br. Agora podniosła do ok. 14,9 mln zł cenę nabycia Piano Group przez AMS, uzasadniając to lepszymi od prognoz wynikami finansowymi Piano Group.

Autor:tw

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas