Telewizja2016-06-22
12

UOKiK chce wyjaśnień od Polsatu ws. transmisji Euro 2016, sugeruje zwrot opłat klientom Ipli

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat o wyjaśnienia dotyczące transmisji Euro 2016. Do UOKiK-u napłynęło w tej sprawie wiele skarg, zarówno od odbiorców indywidualnych (głównie użytkowników Ipli), jak i podmiotów chcących organizować strefy kibica.

Jak już informowaliśmy, od drugiego dnia Euro 2016 wielu użytkowników Ipli, w której można za 99 zł kupić dostęp do kanałów Polsat Sport 2 HD i Polsat Sport 3 HD, narzekało na problemy techniczne z transmisjami, głównie ich słabą jakość i zacinanie się. Tylko w poniedziałek i wtorek po pierwszym weekendzie turnieju do UOKiK-u wpłynęło 10 skarg w tej sprawie. Z kolei w zeszły czwartek abonenci Cyfrowego Polsatu zaczęli informować, że dostępne bez dodatkowych opłat niemieckie kanały ZDF i Das Erste, transmitujące wszystkie mecze Euro 2016, zniknęły z dotychczasowych miejsc na liście stacji. Cyfrowy Polsat oficjalnie potwierdził jedynie, że aktualnie te kanały nie są dostępne u niego na liście stacji.

Jeszcze przed startem turnieju przedstawiciele urzędów wielu dużych miast poinformowali Wirtualnemedia.pl, że zrezygnowali z organizowania stref kibica, ponieważ Polsat ustalił zbyt wysokie ceny za licencje na publiczne odtwarzanie transmisji meczów.

W środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że otrzymał skargi dotyczące wszystkich tych spraw - zarówno od odbiorców indywidualnych, jak i podmiotów zainteresowanych organizacją stref kibica. - Najwięcej skarg dotyczyło jakości transmisji za pośrednictwem telewizji internetowej Ipla. Cyfrowy Polsat oferuje możliwość wykupienia dostępu do dwóch kanałów oferujących wszystkie mecze mistrzostw w  jakości HD. Tymczasem konsumenci zwracają uwagę, że transmisja jest świadczona w niższej rozdzielczości lub wielokrotnie przerywana. Widzowie skarżą się, że spółka nie odpowiada na reklamacje zgłaszane za pomocą infolinii lub drogą elektroniczną. UOKiK zapytał Cyfrowy Polsat m.in. w jaki sposób zamierza zrekompensować niewłaściwe świadczenie usług - napisano w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.

Według UOKiK-u wskazane jest, by Cyfrowy Polsat co najmniej zwrócił klientom opłaty za dostęp do kanałów, przy czym konsumenci powinni w tej sprawie składać reklamacje do firmy.

Urząd odniósł się również do problemów z dostępnością ZDF i Das Erste w Cyfrowym Polsacie. - Oba kanały są nadawane w sygnale wolnym i mogą być odbierane bezpłatnie przez każdą osobę posiadającą stosowny odbiornik. Urząd sprawdza, czy Cyfrowy Polsat wprowadzał konsumentów w błąd, informując że posiadanie pełnej oferty kanałów sportowych Cyfrowego Polsatu oznaczać będzie bezpłatny dostęp do transmisji wszystkich meczów Mistrzostw Europy - poinformował UOKiK.

Ponadto Urząd zwrócił się do Telewizji Polsat z pytaniem dotyczącym warunków oferowania licencji na publiczne odtwarzanie transmisji Euro 2016. UOKIK sprawdza m.in. sposób kalkulacji opłat żądanych od miast, które chciały zaoferować mieszkańcom oglądanie transmisji w strefach kibica.

UOKiK zapowiada, że po otrzymaniu odpowiedzi od Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat zdecyduje o dalszych działaniach wobec firm. Jeżeli okaże się, że mogło dojść do stosowania praktyk niezgodnych z prawem Urząd może wszcząć postepowanie wyjaśniające, a następnie w sprawie  naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub praktyk ograniczających konkurencję. Mogą one zakończyć się karą finansową w maksymalnej wysokości 10 proc. obrotu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Stwierdzając praktykę godzącą w słabszych uczestników rynku, UOKiK, może określić obowiązek usunięcia jej skutków w drodze rekompensaty publicznej, np. zwrócenia konsumentom części lub całości poniesionych kosztów.

W 2008 roku Polsat także miał wyłączne prawa do transmisji Euro. Firma uzależniała sprzedaż praw do publicznego odtwarzania rozgrywek od zakupu dekodera oraz usługi wsparcia technicznego. UOKiK w efekcie swojego postępowania orzekł, że narusza to przepisy antymonopolowe, ponieważ klienci musieli ponosić dodatkowe koszty, płacąc za ofertę, z której mogli skorzystać tylko podczas trwania mistrzostw. Cyfrowy Polsat zobowiązał się m.in. do odkupienia dekoderów od tych przedsiębiorców, którzy będą tym zainteresowani, a także zwrotu kosztów usługi wsparcia technicznego wszystkim przedsiębiorcom - bez względu na to czy nadal posiadają dekoder.

Autor:tw

KOMENTARZE(12)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas