Biznes2021-08-04
3

UOKiK interweniuje w sprawie usług Fame MMA, TVN, UPC Polska i Tidala

Zawodnicy po jednej z walk Fame MMAZawodnicy po jednej z walk Fame MMA

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził interwencje w sprawie nieprawidłowości w dostępie do filmów, muzyki czy programów rozrywkowych oferowanych przez organizację walk Fame MMA, serwis streamingu audio Tidal, TVN (serwis Player.pl) oraz UPC Polska (usługa "UPC na żądanie").

We wtorkowym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowano, że do UOKIK trafiły sygnały dotyczące nieprawidłowości w dostępie do filmów, muzyki czy programów rozrywkowych oferowanych przez  organizację walk Fame MMA, serwis streamingu audio Tidal, TVN (serwis Player.pl) oraz UPC Polska (usługa UPC na żądanie).

"Prezes UOKiK Tomasz Chróstny sprawdził, jak przedsiębiorcy poradzili sobie z usuwaniem nieprawidłowości, w szczególności weryfikując, czy konsumenci otrzymali adekwatne rekompensaty. Wszystkie interwencje przyniosły pozytywny skutek dla konsumentów, niektóre spółki już wcześniej same podjęły próby naprawy sytuacji" - podał urząd.

Naruszenia Playera i Fame MMA

W przypadku Playera interwencja Urzędu dotyczyła zapowiadanego na 19 marca br. piątego odcinka programu „Ślub od pierwszego wejrzenia”, który pojawił się w bibliotece serwisu pojawił się dopiero 4 dni później.

"Spółka reklamacje rozpatrywała pozytywnie, ale nie zawsze w stopniu adekwatnym do poniesionej szkody" - podał UOKIK. Po interwencji prezesa UOKiK wszyscy konsumenci, którzy złożyli reklamację dotyczącą nieprawidłowości w udostępnieniu wspomnianego odcinka, dostali zwrot pieniędzy (częściowy - jeśli pakiet był opłacony na dłużej niż miesiąc).

Ponadto po uwagach prezesa Urzędu TVN będzie zamieszczał w potwierdzeniach zawarcia umowy opis zamówionego pakietu (do tej pory był dostępny tylko na stronie internetowej). Wprowadzi też pewne zmiany w sposobie prezentacji oferty – tak, aby była ona bardziej transparentna dla konsumentów.

Konsumenci, którzy w ramach usługi pay-per-view wykupili dostęp do gali Fame MMA 9, skarżyli się, że 6 marca br. nie mogli oglądać części tego wydarzenia na żywo. Powodem były problemy techniczne. Po reklamacjach konsumentów spółka Fame MMA udostępniła im darmowy dostęp do nowej gali Hype Powered by Fame MMA, a także zwróciła uiszczoną opłatę lub dała możliwość bezpłatnego dostępu do gali FAME MMA 10.

Prezes UOKiK w swoim wystąpieniu do spółki zwrócił także uwagę na ewentualne nieprawidłowości związane z reklamacjami. W efekcie spółka zadeklarowała, że rozpatrzy wszystkie - także te, w których brakuje danych umożliwiających identyfikację konsumenta.

UPC z problemami usługi na żądanie, Tidal z niejasną promocją

W czasie pandemii koronawirusa, w marcu 2020 roku abonentom UPC Polska odkodowano 13 kanałów telewizyjnych oraz przygotowaniu specjalnej kolekcji filmów w bibliotece "UPC na żądanie". 20 marca klienci otrzymali też SMS-a, który brzmiał tak: „Zamień swój salon w salę kinową. Wciśnij na pilocie VOD. BOŻE CIAŁO, czy SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER? Zamów jeden z gorących hitów. Domyślny PIN 0000”. Konsumenci zrozumieli, że korzystanie z tych filmów nie wiąże się z opłatami. O tym, że jest inaczej, dowiedzieli się np. po otrzymaniu rachunku za marzec 2020 r. lub z telefonu pracownika spółki.

Jak relacjonuje UOKiK, gdy tylko spółka zorientowała się, że mail i SMS z 20 marca mogły wprowadzać konsumentów w błąd, podjęła działania, aby usunąć nieprawidłowości i ich skutki.

27 marca UPC rozesłało kolejnego SMS-a zachęcającego do oglądania filmów, w którym była już jasna informacja: „Polecamy nowości w UPC NA ŻĄDANIE: Na noże, Mayday, Pan T. Wciśnij VOD/ON DEMAND na pilocie. Usługa płatna. Cenę filmu akceptujesz PIN-em (domyślny PIN: 0000)”. Spółka przyznała też różnego rodzaju rekompensaty osobom, które zgłosiły reklamacje.

Po interwencji prezesa UOKiK ich wartość została ujednolicona w zależności od doświadczenia w korzystaniu z biblioteki "UPC na żądanie". W efekcie zdecydowana większość konsumentów uzyskała rekompensaty odpowiadające co najmniej wysokości naliczonych opłat za wypożyczone filmy.

Myląca mogła być także promocja platformy streamingowej Tidal z grudnia 2020 r. Hasło reklamowe brzmiało: „4 miesiące muzyki za 4 zł”. Serwis umożliwiał wielokrotne skorzystanie z tej oferty na promocyjnych warunkach.

Konsumenci po kilkakrotnym pobraniu z karty 4 zł otrzymywali np. taki komunikat: „Twoja subskrypcja została automatycznie odnowiona 18.04.24”. Na dodatek spółka nie udostępniła im regulaminu promocji, więc nie mieli gdzie sprawdzić jej zasad.

Gdy Tidal zorientował się, że konsumenci wielokrotnie przedłużają subskrypcje, wysłał do nich e-maile z informacją, że było to możliwe tylko raz, wpłacone kwoty na kolejne okresy zostaną zwrócone w ciągu 30 dni, jeden miesiąc dostają za darmo w prezencie, a po przedłużeniu na następne będzie obowiązywać wyższa opłata, np. 59,99 zł miesięcznie.

Po wezwaniu prezesa UOKiK spółka przyznała konsumentom, którzy wielokrotnie skorzystali z promocji i których subskrypcje zostały anulowane, dodatkowy, bezpłatny dostęp do muzyki przez miesiąc. UOKIK podał, ze oprócz tego Tidal zmieni komunikację marketingową dotyczącą informowania o zasadach użytkowania serwisu i akcjach promocyjnych (m.in. w zakresie czytelnego oznaczenia warunków subskrypcji i jej ceny obowiązujących po zakończeniu okresu promocyjnego). Ponadto spółka opracuje odrębny regulamin akcji promocyjnych, który ma udostępniać konsumentom.

Autor:jd

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas