Biznes 2022-05-10
19

Kolejni influencerzy na celowniku UOKiK. Na liście m.in. Weronika Bielik ze Spotlight Agency

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi już siedem postępowań, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy z urzędem w kwestii oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Najnowsze postępowania prowadzone są wobec: Weroniki Bielik, współzałożycielki agencji influencer marketingu Spotlight Agency, a także Pawła Malinowskiego z Gdyni i Marcina Malczyńskiego z Wrocławia.

UOKiK od września ubiegłego roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych.

- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w internecie - komentował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

##NEWS http://ww.wirtualnemedia.pl/artykul/influencerzy-nieoznaczone-reklamy-social-media-jakie-zarobki-gdzie-je-zglaszac-jakie-ceny ##

UOKiK szykuje wytyczne dla influencerów

Od grudnia trwają konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi, których celem jest wypracowanie wytycznych dla użytkowników mediów społecznościowych w zakresie oznaczania treści komercyjnych.

Przedstawiciele UOKiK razem ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy kończą pracę nad rekomendacjami. Będą one zawierać praktyczne przykłady form współprac komercyjnych w sieci i zasad ich oznaczenia, a także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.

- Wyznaczenie granicy między przekazem płatnym a niezależną opinią,  zdefiniowanie przypadków autopromocji, ustalenie zasad oznaczania barterów -  to tylko niektóre przykłady wytycznych tworzonych obecnie w Urzędzie. Nasze dotychczasowe przemyślenia i propozycje chcemy uzupełnić o głos użytkowników sieci – zarówno samych konsumentów, jak i pojedynczych influencerów. Dlatego od dziś zachęcam do wyrażenia swojej opinii na profilu UOKiK na Instagramie. Każdy głos jest ważny i będzie miał wpływ na wypracowywane zasady – mówi Tomasz Chróstny.

Nowe postępowania UOKiK przeciw influencerom

Jak poinformował Urząd w poniedziałkowym komunikacie,  w ramach prowadzonych postępowań prezes UOKiK zażądał zarówno od samych twórców, jak i agencji reklamowych czy reklamodawców udzielenia informacji np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści.

"Niestety, część adresatów nie odpowiadała na zadane pytania, czy też nie przesłała wymaganych dokumentów." - czytamy w komunikacie.

Dlatego obecnie prezes UOKiK prowadzi 7 postępowań, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy z Urzędem. Najnowsze prowadzone są wobec: Pawła Malinowskiego z Gdyni, Marcina Malczyńskiego z Wrocławia oraz Weroniki Bielik z Warszawy.

Weronika Bielik to influencerka z ponad 3,3 mln obserwatorów na Instagramie. Tworzy treści lifestylowe, jest współzałożycielką agencji influencer marketingu Spotlight Agency.

- Ze względu na długą nieobecność w Polsce o wezwaniu do współpracy z UOKiK dowiedziałam się dopiero od redakcji Wirtualnych Mediów. Oczywiście pozostaję do dyspozycji urzędu, jeszcze dziś skieruję pismo do UOKiK z wnioskiem o przywrócenie terminu na udzielenie żądanych informacji - informuje w oświadczeniu przesłanym redakcji Wirtualnemedia.pl w poniedziałek popołudniu Weronika Bielik.

Marcin Malczyński ma na Instagramie 363 tys. obserwujących, tworzy treści związane m.in. z rynkiem NFT i kryptowalutami.

Paweł Malinowski to twórca wideo z 275 tys. obserwujących na TikToku, 804 tys. na YouTube i 39 tys. na Instagramie. Publikuje treści rozrywkowe i lifestylowe.

Pod koniec listopada ub.r. UOKiK wszczął postępowania wobec Marka Kruszela (znanego jako Kruszwil), Marcina Dubiela, Julii "Maffashion" Kuczyńskiej i Marleny "Marley" Sojki. Influenecerzy mieli nie spełnić wymogów współpracy z Urzędem przez nie odebranie korespondencji, brak odpowiedzi na zadane pytania, bądź nie przesłanie wymaganych dokumentów

Autor: jd

KOMENTARZE (19) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas