Technologie2016-09-05
7

UOKiK sprawdza płatne usługi, które T-Mobile Polska oferuje bez zgody klientów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie przeciw T-Mobile Polska dotyczące oferowanych przez operatora płatnych usług „Granie na Czekanie” / „Szafa Gra” oraz „Prenumerata”, które po okresie darmowym świadczone są automatycznie, bez wyrażenia zgody przez klientów.

„Granie na Czekanie” / „Szafa Gra” polega na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas oczekiwania na połączenie telefoniczne, a „Prenumerata” daje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z obu usług jest nieodpłatne.

Z informacji zebranych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że T-Mobile Polska domyślnie aktywuje te usługi przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Klient, który sam z nich nie zrezygnuje (np. poprzez wysłanie SMS-a lub kontakt z biurem obsługi abonenta), musi dodatkowo za nie płacić, mimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.

We wszczętym postępowaniu prezes UOKiK-u zakwestionował praktykę T-Mobile Polska polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Według Urzędu może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta, m.in. z art. 10 ust. 1 tej ustawy stanowiącym, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów w efekcie prowadzonego postępowania administracyjnego prezes UOKiK-u może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego przez firmę w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Może również określić sposób, w jaki przedsiębiorca ma usunąć obecne skutki bezprawnej praktyki.

Na koniec czerwca br. T-Mobile Polska miał 11,63 mln klientów, w tym 6,516 mln abonentów i 5,119 mln klientów prepaidowych.

Autor:tw

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas