W 2014 roku największe wzrosty wpływów z reklam wśród magazynów zanotowały „Viva!” i „Show”, a swoje budżety na reklamy na łamach pism najmocniej zwiększyły Apart, Jeronimo Martins Polska i Alma Market.
Z raportu przygotowanego przez Kantar Media dla Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe wydatki na reklamę w magazynach w całym 2014 roku wzrosły w skali roku o 6,3 proc. - do 3,14 mld zł.
Dane te jednak nie uwzględniają udzielanych reklamodawcom przez wydawców rabatów. Według Starlinka bowiem magazyny zarobiły netto na reklamach po trzech kwartałach ub.r. 313,9 mln zł, o 15,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Z kolei według szacunków ZenithOptimedia Group prognozowane wpływy magazynów w całym ub.r. mają być niższe wobec 2013 roku o 15,4 proc. Mają także maleć w 2015 roku - o ok. 19,3 proc. (więcej na ten temat).
Liderem wpływów cennikowych był niezmiennie „Twój Styl”. Ten miesięcznik w 2014 roku zarobił o 7,6 proc. więcej niż rok wcześniej - blisko 180 mln zł. Pozycję wicelidera zajął „Tele Tydzień” z przychodami w wysokości 138,5 mln zł, o 9,4 proc. wyższymi od tych osiągniętych w 2013 roku.
Trzecie miejsce należy do dwutygodnika „Viva!” - pisma, które w ub.r. w największym stopniu wśród magazynów zwiększyło wpływy reklamowe. Wzrosły one o 31,5 proc. - do 138,3 mln zł.
Znacząco zwiększyły się również przychody z reklam magazynu „Show” - o 24,1 proc., do 68,5 mln zł.
Spośród dziesięciu tytułów z największymi w ub.r. wpływami z reklam tylko jeden tytuł zanotował spadek. Była to „Polityka”, która zarobiła 70,1 mln zł, o 0,6 proc. mniej w skali roku.
Zobacz tabelę
Miano największego reklamodawcy w magazynach utrzymała - mimo znacznego spadku poniesionych inwestycji - firma kosmetyczna L’Oreal Polska. Jej cennikowy budżet wyniósł w 2014 roku 84,6 mln zł, o 23,7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Mniej zainwestował też konkurent L’Oreala - Nivea Polska. Ten koncern zostawił w magazynach 42,6 mln zł - 8,2 proc. mniej niż w 2013 roku. Znacznie spadły też wydatki reklamowe Unilever Polska - o 28,7 proc., do prawie 36 mln zł.
Do reklamodawców, którzy w 2014 roku na reklamę w magazynach przeznaczyli wielokrotnie więcej niż rok wcześniej, należą firma jubilerska Apart, Jeronimo Martins Polska (właściciel dyskontów Biedronka) oraz sieć delikatesów Alma Market. Apart zwiększył wydatki o 45,4 proc. - do blisko 46 mln zł, Jeronimo - o 54,1 proc. (do 38,8 mln zł), a Alma - o 50,9 proc. (do 28,3 mln zł).
Zobacz tabelę