Prasa2016-02-05
7

W 2015 roku spadła sprzedaż większości dzienników. Tylko „Parkiet” i „Rzeczpospolita” na plusie

Grzegorz Hajdarowicz, członek rad nadzorczych Gremi Media i KCIGrzegorz Hajdarowicz, członek rad nadzorczych Gremi Media i KCI

W 2015 roku prawie wszystkie dzienniki ogólnopolskie miały niższą sprzedaż ogółem niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a największy spadek zanotował „Przegląd Sportowy”. Zyskały tylko dwa tytuły: „Parkiet” i „Rzeczpospolita” - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Liderem sprzedaży wśród dzienników ogólnopolskich pozostał „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska), który w 2015 roku sprzedawał się średnio w liczbie 307 474 egz. To o 5,31 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Większy spadek, bo wynoszący 6,57 proc. zanotowała zajmująca drugie miejsce „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej wynik to 158 382 egz.  Na trzecim miejscu uplasował się „Super Express” (ZPR Media). Jego średni wynik w ub.r. zmalał o 4,94 proc. do 144 529 egz.

Czwarta była „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication), której średnia sprzedaż ogółem wzrosła w ciągu roku o 0,07 proc. Dziennik ten sprzedawał się w liczbie 55 886 egz. „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) znalazł się w zestawieniu oczko niżej ze średnim wynikiem na poziomie 44 946 egz., po spadku o 5,01 proc.

Warto dodać, że w 2014 roku dynamika spadku średniej sprzedaży ogółem dzienników opiniotwórczych była większa - np. „Gazeta Wyborcza” straciła wtedy 13,97 proc., „Rzeczpospolita” - 7,23 proc., a „Dziennik Gazeta Prawna” - 7,33 proc.

- To dobrze, że spadki sprzedaży są mniejsze - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Monika Rychlica z domu mediowego Initiative Media Warszawa. Podkreśla jednak, że cały czas wydatki reklamowe w prasie spadają mocniej niż jej sprzedaż.

- Segment dzienników jest „podgryzany” przez internet i to już się nie zmieni - mówi Rychlica. Wydawcy w związku z tym inwestują w rozwój elektronicznych wersji tytułów - wszystkie dzienniki opiniotwórcze poza e-wydaniami (wliczanymi do sprzedaży ogółem) mają też oferty online zamknięte za paywallem. Np. „Gazeta Wyborcza” na koniec ub.r. miała 77 tys. subskrybentów płatnej oferty w sieci.

Zdaniem Moniki Rychlicy, w tym roku żaden dziennik nie zaprzestanie być wydawany w wersji drukowanej. - Marże w reklamie prasowej są cały czas wyższe niż w internecie - podkreśla.

Największym wzrostem w ub.r. pochwalić się mogła wydawana przez Gremi Business Communication „Gazeta Giełdy Parkiet”, która znalazła się na dziewiątej (ostatniej) pozycji. Jej średnia sprzedaż ogółem zwiększyła się o 4,52 proc. i wyniosła 4 813 egz. Wpływ na wzrost sprzedaży tego tytułu miał fakt, że jego e-wydania od zimy 2014 roku można czytać już o 20.00 poprzedniego dnia przed wydaniem kolejnego numeru.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

W 2015 roku nie było dużych imprez sportowych jak igrzyska olimpijskie czy Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, co wpłynęło na spadek sprzedaży „Przeglądu Sportowego” (Ringier Axel Springer Polska) względem 2014 roku (wtedy miał miejsce mundial piłkarski i zimowe igrzyska olimpijskie). Tytuł ten stracił najwięcej w zestawieniu, bo 11,04 proc. Średni sprzedażowy wynik tego dziennika w zeszłym roku wyniósł 30 890 egz.

Zobacz tabelę

 

Średnia sprzedaż ogółem dzienników ogólnopolskich w latach 2006-2015

Średnia sprzedaż ogółem dzienników ogólnopolskich w 2015 roku

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas