Reklama2015-03-31
10

W reklamie lizaków Natursept może występować lekarz, bo to nie produkt leczniczy (wideo)

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła skargę na spot lizaków Natursept (Aflofarm Farmacja Polska) uznając, że nie narusza ona branżowego kodeksu etycznego, bo zawiera jedynie rekomendacje lekarskie. Ponadto stwierdziła, że do jej zadań nie należy ocena działalności konkretnego lekarza w zgodności z zasadami etyki lekarskiej.

Komisja Etyki Reklamy otrzymała dwie skargi na telewizyjny spot lizaków Natursept leczących ból gardła u dzieci. Pierwszy skarżący zapytał, dlaczego aktor grający w tej reklamie tak zdecydowanie sugeruje, że jest lekarzem - ma przypiętą plakietkę „lek. med.”. - Z tego co wiem art 55[6] pkt. 2 (Kodeksu Etyki Reklamy - przyp.red.)  wyraźnie mówi, że reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na odwoływaniu się do zaleceń osób sugerujących takie wykształcenie - napisał w skardze. Drugi skarżący stwierdził, że w reklamie jest zbliżenie na fartuch lekarza, na którym jest plakietka z fikcyjnym imieniem, nazwiskiem i informacją, że mamy do czynienia z lekarzem.

Odnosząc się do tych zarzutów, przedstawiciele Aflofarm Farmacja Polska, producenta lizaków Natursept, zwrócili przede wszystkim uwagę, że mają one status wyrobu medycznego, a nie produktu leczniczego. W związku z tym ma do nich zastosowanie ustawa o wyrobach medycznych, która nie wprowadza żadnych zakazów dotyczących reklamy wyrobów medycznych przez lekarzy. Obostrzenia takie zawiera ustawa Prawo farmaceutyczne wskazująca że „reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia. Taka reklama nie może odwoływać się również do zaleceń osób znanych publicznie, naukowców, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia”.

Aflofarm przywołał też decyzję Komisji Etyki Reklamy, która w marcu 2013 roku nie dopatrzyła się naruszeń w prezentowaniu wyrobu medycznego przez lekarza, oddalając skargę złożoną w sprawie materiałów promujących Envil. Podobną decyzję podjęła w czerwcu 2013 roku w sprawie reklamy Iladian Direct Plus.

Komisja biorąc pod uwagę, że reklamowanym produktem jest wyrób medyczny oraz że reklama zawiera jedynie rekomendacje lekarskie, nie dopatrzyła się w reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. Ponadto zwróciła uwagę, że przedmiotem dokonywanej przez nią oceny jest wyłącznie przekaz reklamowy pod kątem zgodności z tym kodeksem, a nie działalność konkretnego lekarza w zgodności z zasadami etyki lekarskiej, ponieważ osoba występująca w spocie Naturseptu w rzeczywistości jest lekarzem oraz członkiem Izby Lekarskiej.

Autor:bg

KOMENTARZE(10)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas