Internet2017-07-11
3

W USA i Francji wydawcy zwierają szyki by konkurować z Google i Facebookiem

Czołowi wydawcy prasowi w Stanach Zjednoczonych i Francji nie zważając na rynkową konkurencję pomiędzy sobą zawierają sojusze, które mają pomóc im oprzeć się rosnącej przewadze reklamowej ze strony Google i Facebooka. W USA wśród partnerów porozumienia są między innymi „The New York Times”, „The Wall Street Journal” i „The Washington Post”, na rynku francuskim „Le Monde” i „Le Figaro”.

O porozumieniu dotyczącym rynku amerykańskiego poinformował dziennik „The New York Times” zaznaczają, że obecna dominacja największych mediów społecznościowych w udostępnianiu treści od wydawców jest dla tych ostatnich coraz bardziej frustrująca i odczuwalna w wynikach finansowych.

W artykule przyznano, że w ostatnich czasach zarówno Facebook, jak i Google zadeklarowały szereg rozmaitych działań mających za zadanie zwiększenie przychodów redakcji związanych z publikacją ich treści na platformach społecznościowych. Jednym z najnowszych jest zapowiedź Facebooka wprowadzenia mechanizmu pozwalającego na kupno subskrypcji dostępu do serwisów newsowych bezpośrednio z poziomu tej platformy.

Jednak zdaniem amerykańskich wydawców obietnice Facebooka i Google wciąż pozostają bardziej na poziomie deklaracji niż konkretnych działań, dlatego największe prasowe koncerny w USA postanowiły przejąć inicjatywę by bronić się przed dominacją Facebooka i Google stających się dla użytkowników głównymi „bramami” do internetu i publikowanych w nim informacji.

Z tego powodu wydawcy postanowili zawiązać wzajemny sojusz, do którego przystąpiły największe amerykańskie dzienniki na czele z „The New York Times”, „The Wall Street Journal” i „The Washington Post”.

Według zapowiedzi celem porozumienia jest wspólne działanie wydawców w celu grupowego negocjowania jak najlepszych warunków współpracy z Google i Facebookiem zarówno pod względem dostępu do wysokiej jakości materiałów dziennikarskich, jak i związanych z tym przychodów reklamowych.

Wydawcy będący sygnotariuszami porozumienia nie kryją, że występując wspólnie w rozmowach z największymi platformami społecznościowymi będą stanowić skuteczniejszą siłę w negocjacjach niż wcześniej.

We wspólnych działaniach walkę z duopolem Google i Facebooka w sieci postrzegają także wydawcy we Francji. W tym samym momencie co ich amerykańscy odpowiednicy zadeklarowali oni współpracę związaną z rynkiem reklamowym.

Francuskie porozumienie, w którym uczestniczą m.in. największe tamtejsze dzienniki „Le Figaro” i „Le Monde” zakłada wspólną platformę pozwalającą reklamodawcom na promowanie się jednocześnie w wielu serwisach wydawców z wykorzystaniem tych samych formatów reklamowych.

Dzięki temu rozwiązaniu marki będą mogły nie tylko promować się jednocześnie na wielu stronach wydawców, lecz także uzyskiwać zbiorcze dane dotyczące skuteczności prowadzonych kampanii. Zgodnie z planem zapowiadana wspólna platforma dla reklamodawców ma wystartować we Francji we wrześniu br.

Przychód Facebooka w I kwartale br.  wyniósł 8,03 mld dol. - o 49 proc. więcej rok do roku, zysk netto osiągnął poziom 3,06 mld dol.

Autor:ps

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas