Producenci napojów gazowanych wydali przez trzy kwartały br. o jedną trzecią więcej w porównaniu z rokiem ub. Blisko pięciokrotnie zwiększyli wydatki reklamowe w magazynach, nie szczędzili też nakładów na radio. Najsilniej reklamowanymi markami były Coca-Cola i Pepsi, znacznie swoje wydatki ograniczyła firma Zbyszko.
W okresie od stycznia do września br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamę w tradycyjnych mediach (bez internetu) blisko 234 mln zł (wg danych cennikowych netto, bez rabatów) – wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl. Było to 31,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Ponad połowa tej kwoty – 171 mln zł - została ulokowana w telewizji (wzrost w skali roku o 20,2 proc.). Drugim pod względem obecności reklamowej tej branży kanałem komunikacji były kina, które na reklamach gazowanych napojów zarobiły w omawianym okresie 35,5 mln zł (wzrost o 63,4 proc.).
Firmy z tej kategorii rynku w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku w największym stopniu zwiększyły wydatki na reklamę w magazynach – blisko pięciokrotnie. Nakłady na reklamę w czasopismach wzrosły bowiem o ok. 467 proc. - z 2,1 do 11,9 mln zł.
Wzrosły też wydatki w radiu - o 86,1 proc., do 3,1 mln zł.
Producenci napojów gazowanych jedynie w gazetach ograniczyli swoją obecność reklamową - dzienniki zarobiły w tym roku na ich reklamach o 15,7 proc. mniej niż rok temu (105,7 tys. zł).
Zobacz tabelęNajwiększym reklamodawcą w tej branży była, podobnie jak przed rokiem, Coca-Cola Poland Services. Marketer ten przeznaczył na promocję w mediach 141,5 mln zł, czyli 63,3 proc. więcej niż rok temu.
Wydatki wicelidera, a zarazem największego konkurenta Coca-Coli, czyli koncernu Pepsi-Cola General Bottlers Polska wzrosły o 22,9 proc., do 72,2 mln zł.
Do czołówki największych reklamodawców w mediach trafiła w tym roku firma Orangina Schweppes Polska zajmując pod względem wydatków trzecie miejsce. Na reklamy w tradycyjnych mediach przeznaczyła w tym roku 7,3 mln zł (w ub.r. jej marki były promowane głównie w internecie i wybranych stacjach tv).
Z kolei firmy Colian i Zbyszko w tym roku ograniczyły wydatki na klasyczną reklamę w mediach pozainternetowych. Colian, właściciel m.in. marki Hellena zredukował je o 6,2 proc., do 6,9 mln zł, a Zbyszko (producent m.in. Roko) – o 50 proc., do ok. 6 mln zł.
Redukcja wydatków może być spowodowana zmianą strategii reklamowej obu marek. Colian w przypadku Helleny postawił w tym roku głównie na działania product placement jedynie w programie „Kuba Wojewódzki” w TVN (w ub.r. był też w „You Can Dance”). Z kolei firma Zbyszko przed rokiem mocno wspierała markę Roko m.in. poprzez lokowanie w show „The Voice of Poland” w TVP2 (w tym roku w produkcji tej pojawiła się Coca-Cola). W tym roku latem Zbyszko promował w mediach napój Roko Fun w kampanii pod hasłem „Witajcie w naszej bajce”. Firma reklamowała też wodę Veroni Mineral.
Zobacz tabelęCzołówkę marek napojów gazowanych, które w okresie styczeń-wrzesień br. najwięcej wydały na reklamę zdominowały marki należące do dwóch koncernów: Coca-Coli Poland Services i Pepsi-Cola General Bottlers.
Wydatki na reklamy Coca-Coli wzrosły o 47,2 proc., do 98,2 mln zł, a na promocję Pepsi - o 31,3 proc., do 54,6 mln zł. Ta ostatnia wspierana była m.in. kampanią z udziałem znanych osób, m.in. Ushera czy Sereny Williams.
Z kolei Coca-Cola w tym roku szereg aktywności buduje wokół 100-lecia legendarnej butelki tego napoju. Marka ta również jako jedna z pierwszych rozpoczęła kampanię nawiązującą do świąt Bożego Narodzenia - występuje w niej Margaret.
Reklamy Sprite'a (Coca-Cola Poland Services) warte były w tym roku 23,6 mln zł (wzrost o 18,5 proc.), a Fanty (tego samego producenta) – 19,7 mln zł.
Pepsi-Cola General Bottlers wydała z kolei na wsparcie Mirindy blisko 13 mln zł (98,6 proc. więcej w skali roku). Ta marka była w tym roku promowana m.in. we wspólnej kampanii wszystkich brandów koncernu PepsiCo.
Zobacz tabelę