Reklama2016-01-12
2

Więcej reklam sklepów w radiu. Lidl, Tesco i Carrefour z większymi wydatkami, w dół Biedronka

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Przez jedenaście miesięcy ub.r. sieci handlowe wydały na reklamę w tradycyjnych mediach jedną piątą więcej niż w 2014 roku. Zwiększyły swoją obecność w radiu, wydając w nim niemal tyle samo co w telewizji. Największy wzrost wydatków dotyczy Carrefoura i Kauflanda, zaś Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki) jako jedyny z czołówki zredukował budżety reklamowe.

W okresie od stycznia do listopada 2015 roku tradycyjne media zarobiły cennikowo na reklamie sieci handlowych 1,27 mld zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto bez rabatów, obejmujące wszystkie media poza internetem). Było to 21,1 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2014 roku.

W omawianym okresie sieci handlowe zwiększyły nakłady jedynie na reklamę radiową - kosztem pozostałych mediów, w których swoją obecność zredukowały.

Wydatki reklamowe w telewizji spadły w skali roku o 0,1 proc., do 592,3 mln zł, w magazynach - o 7,5 proc., do 55,3 mln zł. Marketerzy z branży handlowej na outdoor przeznaczyli 5,8 proc. mniej (49,6 mln zł), a na reklamę w dziennikach - 19 proc. mniej (26,4 mln zł). Reklamy indoorowe warte były zaś 1,6 mln zł, o 15 proc. mniej niż przed rokiem.

Budżety z tych mediów trafiły do radia, które na reklamach sieci handlowych zarobiło przez jedenaście miesięcy ub.r. niewiele mniej niż telewizja, bo blisko 547 mln zł. Było to 86,4 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku.

Zobacz tabelę


Największym reklamodawcą mediów pozainternetowych wśród sieci handlowych pozostaje Lidl Polska z wydatkami w wysokości 485,4 mln zł - większymi w skali roku o 17,6 proc. Przypomnijmy, że od jesieni ub.r. Lidl prowadzi kampanię „Dorota, Karol i Goście” w oparciu o nową strategię komunikacji - cotygodniowego talk-show prowadzonego przez Dorotę Wellman i Karola Okrasę. Tuż przed sylwestrem w reklamach z nimi wystąpił Krzysztof Ibisz.

Jednak największą dynamikę nakładów reklamowych w omawianym okresie zanotował Carrefour Polska, który zwiększył je o blisko 200 proc. w skali roku. Przez jedenaście miesięcy 2015 roku firma wydała 119,8 mln zł wobec 40 mln zł w podobnym okresie 2014 roku. W prowadzonej od początku grudnia ub.r. Carrefour promował się albumem i kartami z „Gwiezdnych wojen”.

Znacząco wzrosły też wydatki reklamowe firmy Kaufland Polska  z 53,2 do 91,5 mln zł (więcej o 71,8 proc.). Z kolei na reklamach Tesco Polska media zarobiły 144,2 mln zł - 53,5 proc. więcej w skali roku. Od grudnia ub.r. Tesco prowadzi działania promocyjne już bez Roberta Makłowicza, a w nowych reklamach stawia na relacje i więzi rodzinne.

Jedyna sieć handlowa, która w omawianym okresie zredukowała inwestycje reklamowe w tradycyjnych mediach, to Jeronimo Martins Polska, właściciel dyskontów Biedronka. Reklamy tej marki w okresie od stycznia do listopada 2015 roku kosztowały 189,6 mln zł, czyli 30,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W bożonarodzeniowych reklamach Biedronka ograniczyła działania skupione na promowaniu ofert cenowych, pokazując w nich jako głównego bohatera małego chłopca.

Zobacz tabelę

Autor:bg

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas