Prasa2022-03-28
3

Wpływy z subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej” i TOK FM wzrosły o ponad 20 proc.

W ub.r. przychody „Gazety Wyborczej” (Agora) z cyfrowych reklam i subskrypcji (Agora) wyniosły prawie 40 proc. łącznych wpływów dziennika. Wpływy z subskrypcji cyfrowych „GW” zwiększyły się o blisko 24 proc., a z analogicznej oferty Radia TOK FM - o 23,1 proc.

Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zwiększyły się w ub.r. o 1,7 proc. do 100,5 mln zł. Wzrost nastąpił mimo spadku średniego rozpowszechniania płatnego razem dziennika w tradycyjnej formie (w większości papierowej) - w czwartym kwartale ub.r. zmalało ono o 13,24 proc. do 56 975 egz. (według danych PBC).

Z drugiej strony na konie ub.r. z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” na koniec ub.r. korzystało już 286 tys. użytkowników, wobec 262,2 tys. na koniec września ub.r. W komunikacie „GW” podano, że subskrybenci najczęściej wybierali pakiet Premium (najdroższy jest pakiet Klubowy, a najtańszy Podstawowy). Ofertę z trzema pakietami wprowadzono w styczniu ub.r.

Agora poinformowała w prezentacji, że przychody z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” poszły w górę rok do roku o prawie 24 proc. (nie wskazano, do jakiej kwoty).

Wpływ reklamowe pionu prasowego Agory w ub.r. zwiększyły się o 10 proc. do 64,7 mln zł, a czego te „Gazety Wyborczej” - o 13,4 proc. do 58,5 mln zł.

Przychody cyfrowe „GW”, ze sprzedaży i reklam, w ub.r. sięgnęły 64,4 mln zł i stanowiły już 39,6 proc. łącznych wpływów dziennika. Agora podkreśla, że w porównaniu z 2019 roku wpływy cyfrowe wzrosły dwukrotnie.

Z początkiem stycznia br. wydania „Gazety Wyborczej” od wtorku do piątku zdrożały o 1 zł. Agora uzasadniła to wzrostem kosztów, zwłaszcza cen papieru.

Niższa zyskowność pionu prasowego Agory

Koszty operacyjne pionu prasowego Agory, oprócz „Gazety Wyborczej” obejmującego kilka magazynów, w ub.r. zwiększyły się o 9,7 proc. do 188,1 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze poszły w górę o 10,4 proc. do 93,3 mln zł (w 2020 roku po wybuchu epidemii firma przez sześć miesięcy obniżyła pensje i wymiar prasy o 20 proc. i w ramach tzw. tarczy antykryzysowej korzystała z państwowych dopłat do wynagrodzeń).

Tylko w czwartym kwartale ub.r. wydatki operacyjne poszły w górę o 19,2 proc. do 53,5 mln zł, głównie w związku ze słabszym niż w całym roku spadkiem wydatków na materiały energię, towary i usługi poligraficzne (o 6,5 proc. do 11,5 mln zł), wzrostem nakładów na reprezentację i reklamę z 2,9 do 4,7 mln zł, 2,5 mln zł odpisu na niespłacone zobowiązania od jednego z kontrahentów oraz 0,7 mln zł odpisu dotyczącego utraty wartości serwisu ze wspomnieniami o zmarłych Odeszli.pl działającego w ramach portalu Wyborcza.pl.

Wskaźniki rentowności segmentu prasowego zmalały zarówno w całym ub.r., jak i czwartym kwartale. Całoroczny zysk EBITDA zmalał z 32 do 24,2 mln zł, marża EBITDA - z 16,2 do 11,9 proc., a zysk operacyjny - z 25,6 do 16,1 mln zł.

Radio TOK FM ma 26,2 tys. subskrybentów cyfrowych

Z kolei z oferty cyfrowej Premium TOK FM na koniec ub.r. korzystało 26,2 tys. użytkowników, wobec 25,9 tys. rok wcześniej. Agora podała, że w grudniu ub.r. przychody ze sprzedaży tej oferty zwiększyły się rok do roku o 23,1 proc.

W grudniu 2020 roku dynamika przychodów z Premium TOK FM wynosiła 17,3 proc., a rok wcześniej - 63,3 proc. Obecnie oferta obejmuje ponad 75 tys. odcinków audycji z anteny Radia ROK FM i wielu dodatkowych podcastów.

Łączne przychody segmentu radiowego Agory w ub.r. zwiększyły się o 19 proc. do 104,4 mln zł. Wpływy z reklamy radiowej wzrosły o 16,2 proc. do 88,9 mln zł, natomiast pozostałe przychody (z reklam internetowych i subskrypcji) - o 40,4 proc. do 15,5 mln zł.

Wydatki operacyjne pionu radiowego w ub.r. zwiększyły się o 19,9 proc. do 93,9 mln zł, z czego te na usługi obce - o 22,2 proc. do 34,1 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 18,6 proc. do 35,1 mln zł. Tylko w czwartym kwartale koszty poszły w górę o 23,9 proc. do 29 mln zł, bo dużo mocniej niż w całym roku wzrosły nakłady na usługi obce i pensje.

Całoroczny zysk EBITDA segmentu zwiększył się z 16,6 do 17,8 mln, zysk operacyjny - z 9,4 do 10,5 mln zł, a marża EBITDA zmalała z 18,9 do 17 proc.

W czwartym kwartale ub.r. grupa Agora przy wzroście przychodów o 56,7 proc. do 351,7 mln zł osiągnęła 24,2 mln zł zysku netto, to jej pierwszy kwartalny zysk netto od dwóch lat. Całoroczna strata netto holdingu zmalała ze 130,2 do 46,6 mln zł.

Autor:tw

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas