Ponad połowa respondentów na świąteczne zakupy ma zamiar wydać do 1000 zł, zaś 46 proc. badanych przyznaje, że pieniądze na świąteczne wydatki odkłada z dużym wyprzedzeniem. Najbardziej popularnymi upominkami w tym roku będą ubrania, zabawki i książki - wynika z z badania Minds&Roses zrealizowanego dla Mastercard.
Jak pokazują wyniki badania Minds & Roses, przeprowadzonego dla Mastercard, 2/3 ankietowanych przyznało, że na tegoroczne święta ma ściśle określony budżet, którego nie chce przekroczyć. Takie podejście jest szczególnie ważne dla starszej grupy wiekowej badanych (55-60 lat).
46 proc. respondentów potwierdziło, że na święta odkłada pieniądze z wyprzedzeniem. Świąteczny budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48 proc. vs. 44 proc.), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata (po 49 proc.). Odmienną postawę przyjmuje 54 proc. ankietowanych, którzy o świątecznych wydatkach myślą w ostatniej chwili. Co trzeci Polak nie przejmuje się także zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.
Do 1000 zł na prezenty
Choć ponad połowa respondentów nie planuje świątecznych zakupów z wyprzedzeniem, to jednak zdecydowana większość przeznacza na nie określony budżet.
Polacy nie oszczędzają na prezentach dla bliskich. 2/3 ankietowanych na zakup upominków planuje przeznaczyć do 1000 złotych, a 17 proc.na ten cel wyda ponad tysiąc złotych.
W top 3 najczęściej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45 proc.), zabawki (41 proc.), książki (39 proc.). Co piąty badany (19 proc.) w tym roku nie planuje kupować świątecznych podarunków.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/mastercardbadanieswieta655-6570e391d934b.png)
- Na liście potencjalnych prezentów pojawiają się również te związane z rozwojem pasji oraz doświadczeniami i przeżyciami. 29% badanych planuje wręczyć bliskim gadżety wprost związane z pasją. 17 proc. celuje w bilety na wydarzenia, 12% zamierza podarować prezenty związane z doświadczeniami takie jak wyjścia do restauracji, a 8 proc. kupi dla bliskich wycieczki i podróże. Dane z badania pokazują stosunkowo dużą popularność prezentów związanych z emocjami i doświadczeniami, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej. W Mastercard wspieramy rozwój pasji i zachęcamy do kolekcjonowania bezcennych momentów, dlatego cieszy nas, że konsumenci coraz częściej wybierają ten sposób uszczęśliwiania bliskich” – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard Polska.
Skąd pieniądze na wydatki świąteczne?
Mastercard zapytał również konsumentów o to, w jaki sposób pokrywają zwiększone wydatki w okresie świąt. 73 proc respondentów stwierdziło, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma wystarczająco pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków. 27 proc. natomiast przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, żeby sfinansować świąteczne wydatki. Takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30 proc.) niż kobietom (23 proc.). Spośród wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32 proc.). 21 proc. zapłaciłoby kartą kredytową, a 18 proc. skorzystałoby z opcji odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later).
Badanie CAWI Minds & Roses przeprowadzono w listopadzie 2023 r., na grupie 1071 badanych – klientów banków w wieku od 18-60 lat.