Badania2013-11-11
6

Z czego w kraju są dumni młodzi Polacy?

83% polskich mężczyzn w wieku od 25 do 35 lat odczuwa dumę ze swojej narodowości - wynika z badania IQS.

90% respondentów dumnych ze swojej narodowości będąc za granicą nie wstydzi się przyznać, że pochodzi z kraju nad Wisłą, a 49% wręcz podkreśla z dumą ten fakt.

Bywa jednak, że nie zawsze czujemy się dobrze w naszym kraju, o czym wspomniało 17% mężczyzn. Winna jest sytuacja gospodarcza i negatywne cechy charakteru rodaków (po 27%) czy też rozgrywki polityczne (24%).

Jednak większość badanych z dumą mówi o sobie "Polak" i uważa, że jest coraz więcej rzeczy, którymi warto się pochwalić. Pojawiały się tutaj takie wskazania jak polskie kobiety (76%), smakowita kuchnia oraz historia i tradycja (odpowiednio 58% i 59%), a także polska wódka (54%), częściej wskazywana niż np. wielkie postacie świata kultury, sportu czy polityki. Wśród odpowiedzi pojawiały się także polskie filmy (22%) i stadiony (10%).

Czego mogą nam zazdrościć inne narody? 73% badanych stwierdziło, że obcokrajowców na pewno zauroczą polskie kobiety. 56% wskazało na nasz unikatowy krajobraz, a 53% - na smak polskiej, swojskiej kiełbasy. Na dalszy plan zeszła historia i osiągnięcia naukowe. Zdaniem 44% respondentów polska wódka jest tym, co obcokrajowcy powinni docenić.

Jak opisują samych siebie Polacy? Obok gościnności, pracowitości czy ambicji, pojawiają się także takie cechy jak bycie cwanym, kłótliwym czy nawet chytrym.

Mimo tych skrajności oceniamy się dość dobrze i nie czujemy się gorsi od innych narodów. 61% respondentów stwierdziło, że obcokrajowcy powinni nauczyć się od nas gotowania bigosu i pierogów. Po 52% badanych uznało, że warto zasięgnąć u nas lekcji ze słynnej polskiej gościnności oraz kultury picia wódki.

Polacy pytani o produkty, z których jesteśmy znani, najczęściej wskazywali na wódkę (84%). Padały też takie odpowiedzi jak słodycze, okna, meble, rowery i obuwie.

93% badanych uważa, że spośród alkoholi nasz kraj słynie z wódki, która przebiła piwo. Według 1/3 respondentów najbardziej rozpoznawalną polską marką wódki na świecie jest Wyborowa, która wyprzedziła Zubrówkę i Żytnią. Dla ponad połowy ankietowanych wódka jest częścią polskiej tradycji i kultury stołu, dla 48& - elementem spotkań ze znajomymi, a dla 33% - sposobem na uczczenie ważnych wydarzeń w życiu.

Badanie ilościowe zostało przeprowadzone przez dom badawczy IQS na zlecenie marki Wyborowa we wrześniu 2013 r. za pomocą wywiadów CAWI (Computer Asisisted Web Interviews) z panelistami, wśród mężczyzn w wieku 25-35 lat mieszkających w dużych miastach (200K+), posiadających co najmniej średnie wykształcenie, próba N=400.

 

Autor:km

Więcej informacji:patriotyzm, duma narodowa, iqs

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas