Internet2021-09-02
7

Żabka w ogniu krytyki za "pożyczenie" stylu komunikacji od influencerki - kasjerki

Mem z profilu Żabka Polska / fot. instagram.comMem z profilu Żabka Polska / fot. instagram.com

Sieć Żabka Polska ruszyła z nowym stylem komunikacji w social mediach. Internauci szybko doszukali się w nim mocnej inspiracji stylem znanym z konta pani Wioli "frogshoposting" - kasjerki jednego ze sklepów Żabki. Sieć jest w ogniu krytyki za to, że zamiast zaproponować współpracę influencerce, zleca komunikację zewnętrznej agencji. Fani oskarżają markę o kopiowanie stylu profilu p. Wioli i brak uczciwości wobec własnej załogi. Żabka Polska w przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl oświadczeniu twierdzi, że sytuacja jest "zaskakująca" i wyjaśnia ją z panią Wiolą.

Od końca sierpnia na kontach Żabki w Instagramie i Facebooku zaszła spora zmiana. Produktowe grafiki z zabawami słownymi zastąpiły memy naśladujące estetykę "kiepskiego grafika". Jest dużo edycji w programie Paint, rozciągnięte fonty, mocne kolory, Comic Sans i kiedyś popularne emoji. Treści bazują na popularnych w sieci powiedzonkach, np. "jakie sosiwo wariacie".

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez ŻABKA - mały wielki sklep (@zabkapolska)

Internauci, zwłaszcza ci na Instagramie, szybko wychwycili mocne podobieństwo nowego contentu Żabki z innymi kontem poświęconym "małemu, wielkiemu sklepowi". Mowa o profilu "frogshoposting", prowadzonym przez szeregową pracownicę Żabki, panią Wiolę. Do opisów swoich  memów dodawała np. instrukcje, jak korzystać z aplikacji żappka, jakie są aktualne promocje w sklepach. Robi to na własną rękę, bez specjalnego porozumienia z Żabką. Z dystansem opisuje także, jak wygląda codzienna praca kasjerki Żabki.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez zżabolaviola (@frogshoposting)

Żabka krytykowana za "inspiracje" kontem influencerki

Pod nowymi postami Żabki obok pozytywnych komentarzy fanów pojawia się wiele wpisów krytykujących sieć za "inspirowanie się" kontem "frogshoposting", przy jednoczesnym braku zaproszenia twórczyni do współpracy przy tworzeniu memów.

"Chyba sobie żartujecie z tą kradzieżą contentu"; "Jest osoba, która robi dobre memy i content o 🐸 i to zdecydowanie nie jest ta, którą zatrudniliście xD", "Wiem, że macie mokro w gaciach przez content frogshopposting, ale to już jest dno XD", "A jakiś kradziony macie? Skoro tak lubicie kraść pomysły, to moze i inne rzeczy :)". Influencer Mietczyński skomentował pod jednym z postów "Ale z was przykre złodziejaszki".

Autorka profilu "frogshoposting", skomentowała zaś pod jednym z postów Żabki: "Fajnie, fajnie. Jak będziecie chcieli korepetycji z memów to jeszcze gdzieś znajdę wolne terminy". U siebie opublikowała grafikę z hasztagiem #niepuszczętegopłazem".

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez ŻABKA - mały wielki sklep (@zabkapolska)

 

Oficjalne konto Żabka Polska ma na Instagramie 36,6 tys. obserwujących profil, frogshoposting zaś ma prawie 45 tys. obserwujących (liczba jej obserwatorów szybko rośnie).

Komunikację na profilach social mediowych Żabki prowadzi agencja Cukier, o czym sama poinformowała w internecie.

Żabka: jesteśmy zaskoczeni

W stanowisku przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl w czwartek popołudniu sieć Żabka Polska nie kryje zaskoczenia całą sytuacją, zapewniając przy tym, że stara się ja wyjaśnić z panią Wiolą.

- Jesteśmy zaskoczeni komentarzami wskazującymi na kopiowanie pomysłów innych twórców w naszej najnowszej kampanii w social media. Czerpie ona z szeroko pojętej kultury internetu, w tym memów nawiązujących do estetyki lat '00, która trafia do grupy naszych młodszych klientów i jest wykorzystywana przez wiele marek. Znamy twórczość @frogshoposting, doceniamy jej zaangażowanie jako twórczyni treści związanych z naszą siecią, dlatego skontaktowaliśmy się z nią, by wyjaśnić tę sprawę - czytamy w oświadczeniu biura prasowego Żabki.

Dalej firma potwierdza, że komunikację w social mediach opracowuje wewnętrzny zespół marketingu we współpracy z Grupą Kreatywną Cukier. - Zależy nam na skutecznym dotarciu do klientów należących do generacji Z, dlatego współpracujemy ze sprawdzonym partnerem, który od lat specjalizuje się w komunikacji skierowanej do tej grupy użytkowników - informuje nas biuro prasowe Żabka Polska.

Na instagramowym Stories Żabki w czwartek popołudniu pojawiły się przeprosiny. - Oceniacie nas i słusznie, ale naszym zdaniem, nie za to co zrobiliśmy, ale czego nie zrobiliśmy. A czego nie zrobiliśmy? Nie zaprosiliśmy Viol do naszej komunikacji. Shame on us. Przepraszamy - podała Żabka. - Viola, przepraszamy, że przez nasze działania poczułaś się niedoceniona. (…) jako twórca pokazujesz Żabkę oczami pracownika i to jest piękne, ale szczerze my jako korporacja, nie mieliśmy odwagi. Rozumiemy, że to mogło zaboleć - czytamy dalej na profilu Żabki. 

Żabka w całej Polsce ma 7400 placówek, prowadzonych przez ponad 6000 franczyzobiorców.

Autor:jd

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas