Biznes2019-07-01
13

Zarobki w branży marketingowej dalej rosną, ale wolniej niż rok wcześniej. 13,5 tys. zł dla account directora (raport)

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

68 proc. firm z sektora komunikacji marketingowej w ubiegłym roku zwiększyło przychody lub co najmniej utrzymało je na  dotychczasowym poziomie. Płace pracowników wzrosły średnio o 3,2 proc. Wśród typowych stanowisk najwyższe pensje są dla account directora (13,5 tys. zł), senior art directora (11,45 tys. zł), senior strategic plannera (11,3 tys. zł), senior copywritera (11,15 tys. zł) i media managera (11 tys. zł).

W tegorocznej edycji badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej SAR wzięły udział 63 organizacje. Przekazały łącznie informacje o wynagrodzeniach ponad 5000 osób.

Przychody - plany i realizacja

SAR pytał firmy przede wszystkim o uzyskiwane przychody. Jak wskazano we wnioskach z raportu, część firm podeszła przed rokiem do prognoz w tym obszarze zbyt optymistycznie. Jednak 68 proc. badanych organizacji zwiększyła przychody lub utrzymała je na  dotychczasowym poziomie. 84 proc.  firm zakłada, że ich sytuacja będzie w roku 2019 nie gorsza niż w roku minionym.

Zatrudnienie i wynagrodzenia w marketingu

84 proc. badanych organizacji oczekuje, iż w roku 2019 zwiększy liczbę pracowników, albo co najmniej utrzyma ją na dotychczasowym poziomie. W ubiegłym roku co druga badana firma zwiększyła zatrudnienie, a co czwarta dokonała redukcji zatrudnienia.

Obecnie w branży komunikacji marketingowej pensje rosną - informuje w raporcie SAR. Porównując wyniki z lat 2018 i 2019 - dla płacy całkowitej  (obejmującej płacę gwarantowaną plus premie/prowizje i honoraria zmienne) - wzrost ten osiągnął przeciętnie poziom 3,2 proc. To jednak mniej niż rok wcześniej, gdy wzrost wyniósł 6 proc.

- W odniesieniu do poszczególnych stanowisk były obserwowane wzrosty płac wyższe od średniej, ale również dla wybranych stanowisk spadki poniżej przeciętnych danych z ubiegłego roku. Oczywiście nie oznacza to obniżek płac dla dotychczasowych pracowników, ale np. zatrudnienia nowych pracowników na niższych stawkach - informuje SAR.

W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla  płacy gwarantowanej brutto.

Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne.

W kontekście danych płacowych (wszystkie podane stawki netto) – mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.

Praca w marketingu - stawki godzinowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1 kwietnia 2019), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Jak wskazano w raporcie, wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.


Analizę  wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz agencji eventowych i brand design, przeprowadziła firma Willis Towers Watson Polska.

>>> Zobacz raport za 2017 rok

Autor:jd

KOMENTARZE(13)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas