Prasa2021-06-09
20

Zarząd Agory chce połączyć „Gazetę Wyborczą” i Gazeta.pl

Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)

Zarząd Agory zamierza połączyć segment prasowy spółki (obejmujący głównie „Gazetę Wyborczą” i Wyborcza.pl) i pion Gazeta.pl w jeden obszar biznesowy. Firma zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczących działalności internetowej.

W komunikacie giełdowym Agory poinformowano, że przegląd opcji strategicznych został rozpoczęty we wtorek, ponieważ zarząd firmy zdecydował „o połączeniu dotychczasowego segmentu Prasa z pionem Gazeta.pl w jeden obszar biznesowy Grupy Agora realizujący wspólny cel wzrostu subskrypcji cyfrowych oraz wpływów reklamowych ze wszystkich powierzchni serwisów internetowych Agory S.A.”

- Plan integracji obu biznesów zostanie wypracowany do końca roku. Równolegle analizowane będą dodatkowe scenariusze związane ze strategią działalności segmentu Internet Grupy Agora - zaznaczono.

Według nieoficjalnych informacji połączenie biznesu prasowego i Gazeta.pl może oznaczać zwolnienia w zespołach redakcyjnych.

Możliwa sprzedaż części aktywów internetowych

Jednocześnie w ramach przeglądu opcji zarząd Agory zaczyna analizę innych możliwych scenariuszy działalności segmentu internetowego. - W szczególności weryfikację potencjału reklamowego aktywów internetowych Grupy z uwagi na długoterminowy cel, jakim jest zwiększenie wartości Grupy Agora - podkreślono.

- W ramach przeglądu, Spółka zamierza przeanalizować różne scenariusze związane m.in. z reorganizacją grupy w celu uporządkowania jej struktury. Powyższa lista opcji nie jest zamknięta i nie wyklucza uwzględnienia innych, niewymienionych powyżej opcji, jeżeli takie pojawią się w wyniku realizacji przeglądu, nie wyłączając zbycia aktywów - dodano.

Do pionu internetowego Agory należą m.in. portal Gazeta.pl, grupa serwisów tematycznych (m.in. Sport.pl, Plotek.pl) i większościowe udziały firmy Yieldbird zajmującej się marketingiem internetowym.

 

Agora sprzedała już Domiporta i pożegnała się z większością pracowników Goldenline

W pierwszym kwartale br. przychody segmentu internetowego Agory zmalały o 1,1 proc. do 46,9 mln zł, przy czym wpływy reklamowe zwiększyły się o 5,3 proc. do 43,4 mln zł. - W największym stopniu o wzroście przychodów reklamowych zdecydowała wyższa sprzedaż reklam internetowych przez Gazeta.pl oraz spółkę Yieldbird. Segment odnotował niższe wpływy z ogłoszeń oraz pozostałych usług internetowych - skomentowano w sprawozdaniu Agory.

Przy spadku kosztów operacyjnych o 26,6 proc. do 42,5 mln zł zysk EBITDA pionu poszedł w górę z 4,2 do 6,7 mln zł, a wynik operacyjny - z 10,5 mln zł straty do 4,4 mln zł zysku.

Wiosną ub.r. Agora zapowiedziała zwolnienia grupowe w spółce zależnej Goldenline. Po konsultacjach z pracownikami przeprowadzono program odejść dobrowolnych, w ramach którego z Goldenline pożegnało się 26 pracowników, czyli 80 proc. zespołu spółki.

W czerwcu ub.r. Agora sprzedała firmie Auto Centrum z Krosna swoją spółkę zależną Domiporta kupioną 12 lat temu za 45 mln dolarów. - Cena transakcji pozostaje wartością nieistotną dla Grupy Agora - zaznaczono.

„Gazeta Wyborcza” ze spadkiem wpływów, mocno ograniczono koszty

Segment prasowy Agory obejmuje przede wszystkim „Gazetę Wyborczą” i jej portal Wyborcza.pl, a także kilka czasopism (m.in. „Wysokie Obcasy Extra” i „Magazyn Książki”). W ostatnich latach firma zamknęła lub sprzedała kilka magazynów drukowanych, wiosną ub.r. zrezygnowała z miesięczników „Avanti” i „Logo”, , a jesienią 2018 roku zakończyła wydawanie magazynów „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”.

Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w kwietniu br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 63 043 egz., o 6,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Z subskrypcyjnej oferty cyfrowej „GW” na koniec marca korzystało 258 tys. użytkowników, wobec 259,6 tys. na koniec grudnia ub.r.

W pierwszym kwartale br. przychody segmentu prasowego zmalały rok do roku o 11,8 proc. do 46,3 mln zł. Wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” spadły o 4,3 proc. do 24,2 mln zł, a z publikacji w niej reklam - o 2,5 proc. do 11,8 mln zł.

Zysk EBITDA pionu prasowego zwiększył się z 2,1 do 5,7 mln zł, a zysk operacyjny - z 0,6 do 3,7 mln zł.

W pierwszym kwartale br. przychody sprzedażowe grupy Agora zmalały rok do roku o 49,6 proc. do 146 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 47,1 do 59,4 mln zł. W związku z epidemią najbardziej pogorszyły się wyniki kin Helios (od listopada do połowy maja musiały być zamknięte) oraz zajmującej się reklamą zewnętrzną Grupy AMS.

Autor:tw

Więcej informacji:Agora, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl

KOMENTARZE(20)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas