Reklama 2015-04-29
4

Zmalały wydatki reklamowe w telewizji, wzrosły w gazetach, radio najbardziej w górę (dane z I kwartału br.)

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

W pierwszym kwartale br. cennikowe przychody reklamowe gazet po raz pierwszy od dłuższego czasu wzrosły w skali roku. Największy wzrost zanotowały radio, indoor i magazyny, spadły cennikowe wpływy telewizji i outdooru.

Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w pierwszym kwartale br. cennikowe wydatki reklamowe w mediach poza internetowych ogółem wyniosły 6,42 mld zł (netto, bez rabatów i autopromocji). Było to o 5,2 więcej niż w pierwszym kwartale 2014 roku.

Według danych Kantar Media magazyny na reklamach zarobiły 18,3 proc. więcej niż rok wcześniej - 715,9 mln zł, a kina zanotowały wzrost przychodów o 11,3 proc., do 412,7 mln zł. Po raz pierwszy od bardzo długiego czasu wzrosły cennikowe wpływy z reklam gazet - o niespełna 1 procent, do 345,1 mln zł.

W pierwszym kwartale br. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. mniej zarobiły telewizja i outdoor. Wydatki na reklamę tv spadły o 2,5 proc. - do 3,4 mld zł, a na reklamę outdoorową - o 0,8 proc., do 311,7 mln zł.

Zobacz tabelę

Łukasz Pytlewski, analytics manager w domu mediowym MEC, zwraca uwagę, że w istocie wzrost rynku reklamowego był nieco niższy niż wynikające z danych cennikowych 5,2 proc. - A w skali całego roku spodziewamy się dynamiki niespełna 3 proc. - mówi Pytlewski. - Na dynamikę rynku pozytywnie wpływa aktywność reklamowa farmaceutyków, sieci handlowych oraz branży media/rozrywka - dodaje. W jego opinii z perspektywy mediów - w największym stopniu do wzrostu rynku przyczynią się rosnące wydatki w telewizji oraz w internecie (tu w szczególności - segmenty mobile i wideo). - W przypadku telewizji wzrostowi sprzyja niewątpliwie usztywnienie polityki handlowej największych stacji, w tym przede wszystkim TVN - uważa Pytlewski.

Ponadto zwraca uwagę, że mniej realistyczny obraz dają dane cennikowe w odniesieniu do poszczególnych mediów - w telewizji jego zdaniem nie nastąpił spadek (wskazywany przez statystyki Kantar Media), lecz jednocyfrowy wzrost. - W dziennikach i magazynach nie odnotowujemy z kolei wzrostów, a w radiu - znacznie niższy aniżeli raportowany na podstawie cenników. Jeśli spojrzeć na udziały mediów w torcie reklamowym, poza przesunięciem z mediów drukowanych do internetu, nie nastąpią dramatyczne zmiany. Telewizja utrzyma swój ok. 50 proc. udział w wydatkach reklamowych w 2015 roku - prognozuje Łukasz Pytlewski.

Tymczasem z danych cennikowych Kantar Media wynika, że w największym stopniu wzrosły wydatki na reklamę w radiu - o 26,2 proc., do 1,2 mld zł (warto jednak podkreślić w tym miejscu, że od stycznia br. Kantar rozszerzył monitoring radia o 16 stacji).

Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF ocenia, że radio miało bardzo dobry pierwszy kwartał br. - Ewidentnie widać, że było i nadal jest więcej pieniędzy na radio. Wszystkie miesiące mocno rosły, w podobnym tempie, co świadczy o stabilności tego wzrostu. Potwierdza to również rozkład tego wzrostu na poszczególne grupy radiowe - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Ramza. - Generalnie szacujemy, że wzrost netto rynku wyniósł ok 7-8 procent rok do roku w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu z pierwszym kwartałem roku ubiegłego. Na bardzo dobry wynik oczywiście miał wpływ efekt wcześniejszej Wielkanocy, ale nawet bez tych świąt wynik byłby bardzo dobry. To był dodatkowy katalizator, do fenomenalnego wyniku radia - dodaje Ramza.

>>> Zobacz wszystkie dane KANTAR MEDIA

Autor: Beata Goczał

KOMENTARZE (4) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas