Prasa2011-05-04
5

1 mld zł na reklamę prasową. Kto zyskał, kto stracił?

W I kwartale br. polskie dzienniki cennikowo zarobiły z reklam ponad 4 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast czasopisma - 13 proc. więcej. Które tytuły osiągnęły największe wpływy reklamowe?

Z danych Kantar Media (wcześniej Expert Monitor) przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe wpływy reklamowe polskich dzienników w I kwartale br. były o 4,3 proc. niższe niż rok wcześniej. Natomiast przychody reklamowe liczone z autopromocją spadły w skali roku o 2,6 proc., podczas gdy cennikowe wydatki na autopromocję wzrosły o 30,6 proc.

Wśród tytułów zarabiających na reklamach najwięcej dwucyfrowy spadek przychodów reklamowych zanotowały „Gazeta Wyborcza” (Agora) – o 12,4 proc. – i „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) – o 10,1 proc. Nieznacznie mniej niż rok wcześniej zarobiły z reklam „Express Bydgoski” (Express Media), „Metro” (Agora) i „Super Express” (Murator) – konkretnie o 3,7, 2,3 i 1,8 proc. mniej.

RMF FM i Trójka prawie dwa razy więcej z reklam, Radio ZET - mniej

Z kolei minimalne wzrosty wpływów reklamowych zanotowały „Polska The Times” (Polskapresse) i „Rzeczpospolita”  (Presspublica) – odpowiednio 0,3 i 0,8 proc. Natomiast „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) cennikowo zarobił z reklam 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zobacz tabelę


Natomiast czasopisma w I kwartale br. cennikowo zarobiły z reklam ponad 13 proc. więcej niż rok wcześniej – z autopromocją 13,4 proc., a bez niej 13,2 proc. Na autopromocję wydano 15,3 proc. więcej niż od stycznia do marca ub.r.

Wśród najważniejszych tytułów zdecydowanie największe wzrosty przychodów reklamowych w skali roku osiągnęły „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) i „Wprost” (AWR Wprost) – odpowiednio 89,2 i 79,6 proc. Natomiast „Viva!” (Edipresse Polska) zarobiła z reklam o 45,2 proc. więcej niż rok wcześniej, a „Tele Tydzień” (Wydawnictwo Bauer) – 15,8 proc. więcej. Spory wzrost wpływów reklamowych zanotowała też „Claudia” (G+J Polska), która w zestawieniu za I kwartał ub.r. nie znalazła się wśród czołowych dziesięciu tytułów.

„Viva!” i „Wprost” mocno w górę, „Tele Tydzień” i „Newsweek” w dół

Z drugiej strony „Polityka” (Polityka Spółdzielnia Pracy) zarobiła z reklam 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej, „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) – 16,2 proc., a „Przyjaciółka” (Edipresse Polska) – 10 proc. mniej. 

Zobacz tabelę


Cennikowe wpływy reklamowego całego segmentu prasowego przekroczyły w I kwartale br. poziom 1 mld zł. To o 4 proc. więcej niż rok wcześniej – licząc bez autorpomocji, a 5,3 proc. więcej z uwzględnieniem autopromocji. 

Zobacz tabelę


 

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas