W sierpniu br. cennikowe wpływy reklamowe dzienników były o 15,5 proc. niższe niż rok wcześniej. Większe spadki od tej średnie zanotowało aż osiem z dziesięciu czołowych tytułów, m.in. „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Fakt”, „Metro” i „Nasze Miasto”.
Z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w sierpniu br. cennikowe wpływy reklamowe gazet (bez autopromocji) wyniosły 120,8 mln zł, o 15,5 proc. (czyli 22,2 mln zł) mniej niż rok wcześniej. To spadek podobny jak w lipcu, gdy cennikowe przychody z reklam zmalały w skali roku o 13,8 proc. (zobacz szczegóły).
Przy czym faktyczne spadki mogły być wyższe - dlatego że w I połowie br. o ile cennikowe wpływy zmalały rok do roku o 17,2 proc. (więcej na ten temat), o tyle według Starlinka faktyczne przychody wyniosły tylko 176,3 mln zł, aż o 28,1 proc. mniej niż rok wcześniej (przeczytaj o tym więcej).
>>> Spada sprzedaż dzienników, „Gazeta Wyborcza” poniżej 190 tys. egz.
W sierpniu w czołowej dziesiątce gazet wzrost cennikowych wpływów reklamowych osiągnął jedynie „Dziennik Polski” (Polskapresse) - zwiększyły się one o 27 proc., czyli 490 mln zł. Na drugim biegunie znalazło się bezpłatne „Nasze Miasto” (Polskapresse), które zarobiło o 32,8 proc. mniej (to spadek o 1,15 mln zł) niż ukazujące się rok wcześniej „Echo Miasta”.
Spadki cennikowych wpływów reklamowych przekraczające 20 proc. zanotowały darmowe „Metro” (w dół o 26,4 proc., czyli o 2,08 mln zł), „Gazeta Pomorska” (w dół o 23,4 proc., czyli o 794 tys. zł) oraz „Fakt” (w dół o 21,8 proc., czyli o 3,81 mln zł). „Gazeta Wyborcza” zarobiła z reklam mniej o 17,3 proc. (czyli o 6,84 mln zł) mniej niż rok wcześniej, „Super Express” - o 14,5 proc. (1,31 mln zł), „Rzeczpospolita” - o 19,9 proc. (1,74 mln zł), a „Dziennik Gazeta Prawna” - o 19,2 proc. (790 tys. zł). Natomiast cennikowe przychody reklamowe „Polski” zmalały w skali roku o 9,5 proc. (czyli o 2 mln zł).
>>> Coraz mniejsza sprzedaż dzienników regionalnych i lokalnych, „Gazeta Pomorska” liderem
Zobacz tabelę