Reklama2017-01-21
1

24,5 mld zł na reklamę telewizyjną w 2016 roku (raport)

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w zeszłym roku były o 6 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2016 roku wyniosły 24,46 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2015 roku o 6,09 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement.

Zobacz tabelę

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,82 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 11,30 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,02 proc. do 2,82 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,40 mld zł; wzrost o 2,19 proc.).

Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,13 mld zł; do góry o 4,16 proc.). Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 691,57 mln zł i wzrostem o 20,15 proc.

Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała TTV - było to 35,51 proc. do 323,21 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei kanał AXN (w dół o 5,27 proc. do 451,10 mln zł).

Zobacz tabelę

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2016 roku - 1,12 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,83 proc. Kolejne miejsca zajęły: US Pharmacia (562,45 mln zł; do góry o 64,47 proc.) i Nestle (548,38 mln zł; + 0,28 proc.).

Zobacz tabelę

Polskie stacje telewizyjne w grudniu 2016 roku wyemitowały łącznie 2,51 mln spotów reklamowych, o 18,08 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2015 roku. Trwały one 15,67 tys. godzin (rok wcześniej czas ten wyniósł 13,28 tys. godzin). Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 2,19 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 13,95 proc.

Zobacz tabelę

Liderem cennikowych wpływów reklamowych w analizowanym miesiącu był Polsat. Stacja ta zanotowała jednak wzrost przychodów o 18,23 proc. do 328,46 mln zł.

Drugi był TVN, którego wpływy zmniejszyły się o 1,57 proc. do 245,29 mln zł. Podium uzupełnia TVP1 (119,23 mln zł; spadek o 2,98 proc. - największy w top 20), a oczko niżej znalazła się TVP2 (107,99 mln zł; wzrost o 9,04 proc.).
Szóste miejsce zajęła Stopklatka TV, która zanotowała największy wzrost w top 20 - o 82,91 proc. do 54,46 mln zł.

Zobacz tabelę

Największą kwotę na reklamę w telewizji w grudniu 2016 roku wydała firma Aflofarm - było to 79,72 mln zł (wzrost rok do roku o 5,64 proc.) Podium uzupełniają: Nestle (55,70 mln zł; do góry o 24,45 proc.) i Pharmacia (64,20 mln zł; do góry o 52,72 proc.).

Zobacz tabelę

Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów dawanych reklamodawcom, które mogą wynosić nawet 70-80 proc. Wyliczenia Nielsen Audience Measurement nie biorą pod uwagę również różnych modeli sprzedaży czasu reklamowego. Część reklam sprzedawana jest nie z cennika (są tam ceny za spot w konkretnym bloku), ale reklamodawca płaci za realną widownię, która oglądała w tym czasie daną stację telewizyjną.

Autor:pr

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas