Internet2016-08-16
17

Adblock Plus walczy z Facebookiem na blokowanie reklam. „To będzie zabawa w kotka i myszkę bez końca”

Facebook wprowadził system wyświetlający reklamy użytkownikom adblockerów. Adblock Plus odpowiedział poprawką obchodzącą system, a Facebook zareagował aktualizacją niwelującą tę poprawkę. - Walczymy z internetowym molochem o wolność wyboru użytkowników. Te przepychanki będą trwały bez końca - zapowiada w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Ben Williams z firmy Eyeo, producenta Adblocka Plus.

O wprowadzeniu systemu dezaktywującego adblockery na swoich stronach Facebook poinformował w zeszłym tygodniu. Zgodnie z zapowiedziami nowe rozwiązanie sprawia, że reklamy na portalu są widoczne także dla osób korzystających z adblockerów. Według ocen ekspertów w rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl głównym motywem tej decyzji są straty finansowe ponoszone przez Facebook wskutek blokowania reklam.

Okazało się jednak, że producenci adblockerów nie zamierzają złożyć broni i zrezygnować z obecności w ekosystemie Facebooka. Jako pierwsza do walki przystąpiła firma Eyeo, producent Adblocka Plus, najpopularniejszego rozszerzenia służącego do blokowania reklam - w maju br. aplikacja globalnie miała prawie miliard pobrań i 100 mln użytkowników.

Dwa dni po wprowadzeniu przez Facebooka mechanizmu wyłączającego adblockery Adblock Plus poinformował o wprowadzeniu aktualizacji swoich filtrów. Została tam umieszczona poprawka przywracająca pełną funkcjonalność adblockera na Facebooku i ponowne blokowanie treści reklamowych.

Facebook nie ustąpił i zaktualizował swój system, ponownie dezaktywując Adblocka Plus na platformie. Eyeo powtórzyło manewr z aktualizacją filtrów, a według ostatnich informacji Facebook szykuje kolejne obejście adblockerów.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Ben Williams, rzecznik Ablocka Plus wyjaśnia, że otwarta wojna pomiędzy Facebookiem a Adblockiem Plus dotyczy wyłącznie desktopowej wersji serwisu, bowiem w mobilnej aplikacji Facebooka nie ma na razie możliwości blokowania reklam.

- Jesteśmy pewni, że Facebook lada chwila znowu wprowadzi aktualizację obchodzącą nasze rozszerzenie - nie ukrywa Ben Williams. - To oczywiście oznacza, że my odpowiemy tym samym aktualizując bazę filtrów. Dla użytkowników to może być dość irytujące, prawda? - pyta retorycznie Williams.

Rzecznik Adblocka Plus jest pewien, że obecna konfrontacja na linii Facebook - producenci adblockerów nie zakończy się szybko. - To zabawa w kotka i myszkę, która może trwać bez końca - przewiduje Williams. - Tym bardziej, że o ile wiem także inni producenci narzędzi do blokowania reklam przygotowują stosowne poprawki. Walczymy z internetowym molochem o wolność wyboru użytkowników i nie zamierzamy ustąpić. Naszym zdaniem zapowiedziane przez Facebook dodatkowe możliwości personalizowania reklam przez użytkowników to za mało, muszą oni mieć pełne prawo do tego, by usuwać ze swoich przeglądarek irytujący przekaz reklamowy - kończy zdecydowanie Williams.

Autor:ps

KOMENTARZE(17)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas