Główny Inspektor Farmaceutyczny wezwał firmę Aflofarm Farmacja Polska do natychmiastowego zaprzestania emisji radiowej reklamy preparatu Rostil uznając, że narusza ona Prawo farmaceutyczne.
Według opinii Głównego Inspektora Farmaceutycznego zawarte w spocie hasła: „To jaka diagnoza? Ból nóg, obrzęki i kurcze, wskazują na żylaki. Zastosować Rostil. Bo przyczyny żylaków są dwie: osłabienie żył i zakrzepy. A Rostil likwiduje je obie. Zwalcza obie przyczyny żylaków” naruszają przepisy ustawy Prawo Farmaceutyczne w zakresie reklamy. Zgodnie z art. 53 ust.1 tej ustawy, reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie i informować o racjonalnym stosowaniu. Z kolei według art. 56 tejże ustawy zabroniona jest reklama zawierająca informacje niezgodne z zatwierdzoną charakterystyką produktu leczniczego.
Jak wyjaśnia Główny Inspektor Farmaceutyczny, odbiorca reklamy marki Rostil (kilka miesięcy temu emitowanej także w telewizji) otrzymuje informację, że przyczyną żylaków są osłabienie żył i zakrzepy. Tymczasem medycznie mechanizm powstawania tego schorzenia wciąż nie został w pełni wyjaśniony.
Aflofarm w odpowiedzi na zarzuty Inspektora wyjaśnił m.in., że o skuteczności Rostilu w zwalczaniu żylaków świadczą liczne badania i stwierdził, że reklama tego produktu jest zgodna z zapisami ustawy Prawo Farmaceutyczne.
Główny Inspektor Farmaceutyczny mimo tych wyjaśnień uznał jednak, że zawarte w reklamie informacje naruszają przepisy Prawa Farmaceutycznego, a stwierdzenie, że „Rostil likwiduje osłabienie żył i zakrzepy” nie ma potwierdzenia w tzw. opisie charakterystyki produktu. Według organu nieprawdziwe jest także sformułowanie, jakoby produkt skutecznie zwalczył żylaki usuwając obie przyczyny ich powstawania. Dlatego użycie takich sformułowań w reklamie produktu może powodować niepotrzebne jego stosowanie na bóle nóg, obrzęki i kurcze przez osoby, które wymagają zupełnie innego leczenia.