Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji są dla Polaków wyniki badań prowadzonych przez ośrodki badania opinii. Za najmniej wiarygodne uważane są komentarze pod artykułami w internecie - wynika z raportu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku.
Badania opinii stanowią wiarygodne źródło informacji dla 63 proc. Polaków (w tym dla 57 proc. - w stopniu umiarkowanym, a 6 proc. - znacznym). Programom informacyjnym w mediach komercyjnych ufa łącznie 56 proc. badanych, a w mediach publicznych – 55 proc. Nieco ponad połowa ankietowanych wierzy w informacje publikowane przez znajomych na Facebooku, a 46 proc. ufa umiarkowanie bądź całkowicie komentarzom zamieszczanym pod artykułami w internecie.
- Jednym z najważniejszych odkryć naszego projektu jest to, że wyniki badań są traktowane jako najbardziej obiektywne źródło informacji funkcjonujących w przestrzeni publicznej. Za godne zaufania uznaje je 63 proc. Polaków - komentuje Anna Karczmarczuk, członek zarządu OFBOR, reprezentująca Radę Badania.
- Agencje badawcze, zajmujące się badaniem opinii publicznej, gwarantują rzetelność wyników badań, czyli niezależność od osoby badacza oraz każdej innej okoliczności sytuacji badawczej. W firmach badania opinii zachowane są wewnętrzne procedury zapewniające kontrolę jakości badań, a ich funkcjonowanie sprawdzają niezależne audyty zewnętrzne. Standardy jakości realizowanych badań potwierdzają certyfikaty i znaki jakości, co przekłada się na zaufanie Polaków - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Małgorzata Bodzon, analityk i badacz ilościowy z agencji badawczej SW Research.
Aż 77 proc. ankietowanych zgadza się ze stwierdzeniem, że w demokracji ważne jest, by obywatele mieli dostęp do wyników rzetelnych badań opinii. Dla 57 proc. zapytanych osób, badania opinii są ważnym źródłem wiedzy o Polsce i Polakach.
72 proc. osób uważa, że firmy zlecają badania opinii, by dostosować oferowane produkty i usługi do potrzeb konsumentów. Połowa ankietowanych zaś przy zakupach bierze pod uwagę wyniki badań opinii.
- Niezależność firm badawczych pozwala na zapewnienie rzetelnych wyników badań. Programy informacyjne, czy to w mediach komercyjnych, czy publicznych wydają się Polakom na tyle podatne na wpływy, że nie można im w pełni zaufać. Tym bardziej takie źródła informacji, jak posty znajomych na Facebooku czy komentarze pod artykułami w Internecie, które są raczej wypełnione własnymi opiniami i emocjami, niż rzetelnymi informacjami. W ostatnim czasie media zdaniem ekspertów są coraz bardziej zależne politycznie, więc rzetelne badania opinii idealnie nadają się jako ekspercki, niezależny głos godny zaufania - tłumaczy Małgorzata Bodzon.
Źródła Wiedzy to projekt badawczy zrealizowany w połowie 2017 r. przez PTBRiO i OFBOR przy wsparciu Harvard Business Review Polska oraz Konfederacji Lewiatan. Badanie miało hybrydowy charakter i zostało zrealizowane na ogólnopolskiej próbie Polaków (GfK i IPSOS, N=2019) oraz na próbie firm. Za stronę merytoryczną badania odpowiadała Rada Programowa, w skład której weszło dziewięciu ekspertów reprezentujących różne obszary badawcze: Anna Karczmarczuk (OFBOR/Ipsos), Adam Polasz (PTBRiO/ONE ELEVEN), Mikołaj Cześnik (Instytut Nauk Społecznych, Uniwersytet SWPS), Tomasz Dulinicz (Smartscope), Radosław Kucko (Interia), Jan Zając (Sotrender), Agata Wiszniewska (EEI), Arkadiusz Wódkowski (ABM), Rafał Zacłona (Harvard Business Review Polska).