Prasa2017-12-29
25

„Bravo” po 26 latach znika z rynku, Wydawnictwo Bauer stawia na „Bravo Sport” i „Tube News”

W środę ukazał się ostatni numer polskiej edycji dwutygodnika młodzieżowego „Bravo” (Wydawnictwo Bauer). To kolejny - po miesięcznikach „Bravo Girl”, „Fun Club” i „Twist” magazyn dla nastolatków, z którego rezygnuje wydawca. Uzasadnia to „zmianami preferencji i sposobu konsumpcji mediów grupy docelowej”.

Według naszych ustaleń głównym powodem zamknięcia „Bravo” są duże spadki sprzedaży pisma. Z danych ZKDP wynika, że we wrześniu br. jego średnia sprzedaż ogółem wynosiła 11 622 egz., podczas gdy w pierwszych trzech kwartałach ub.r. było to 27 731 egz., a w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku - 61 835 egz.

W całym 2015 roku „Bravo” sprzedawało się średnio w 54 847 egz., w 2014 roku - w 98 952 egz., w 2013 roku - w 146 151 egz., a w 2012 roku - w 170 507 egz.

W ostatnim okresie dwutygodnik liczył 40 stron i kosztował 2,99 zł.

- Decyzja wydawcy związana jest z jednej strony ze zmianami preferencji i sposobu konsumpcji mediów grupy docelowej, a z drugiej strony ze strategią opartą na dywersyfikacji segmentu poprzez wprowadzanie tematycznie profilowanych magazynów („Tube News”) i wydań specjalnych („Bravo Sport poleca: Białoczerwoni!”) - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Brzozowski, dyrektor public relations w Wydawnictwie Bauer.

Bauer zrezygnował już z miesięczników „Bravo Girl”, „Fun Club” i „Twist”

Znaczące spadki sprzedaży notowały w ostatnich latach inne tytuły młodzieżowe Wydawnictwa Bauer: „Bravo Girl”, „Bravo Sport”, „Fun Club” i „Twist”. W połowie 2014 roku firma połączyła ich zespoły redakcyjne, redaktorem naczelny został wtedy Michał Wiśnicki, poprzednio pełniący taką funkcję w „Bravo” i „Fun Clubie”, a jego zastępcą - Ilona Zawistowska.

Na początku br. z rynku zniknęły „Bravo Girl”, „Fun Club” i „Twist”. Ich ostatnie numery, ze stycznia br., sprzedały się odpowiednio w 10 290, 9 167 i 15 930 egz. Dla porównania w 2012 roku średnia sprzedaż ogółem „Bravo Girl” wynosiła 82 970 egz., „Fun Clubu” - 77 220 egz, a „Twista” - 80 100 egz. (według ZKDP).

Nadal ukazują się natomiast dwutygodnik „Bravo Sport” (we wrześniu br. jego średnia sprzedaż ogółem wynosiła 29 055 egz.) oraz dwumiesięcznik o youtuberach „Tube News” (wprowadzony na rynek wiosną 2015 roku).

W związku z zamknięciem „Bravo” zwolnionych zostanie kilka osób pracujących przy magazynie, pozostałe otrzymały propozycje dalszej pracy w Wydawnictwie Bauer.

Jak sprzedawało się „Bravo” od 2000 roku?

Polska edycja dwutygodnika „Bravo” ukazywała się od 1991 roku. Do ZKDP tytuł został zgłoszony w 2000 roku.

Na przełomie lat 90. i dwutysięcznych rozpowszechnianie płatne pisma sięgało 400 tys. egz., natomiast od 2002 do 2011 roku zmalało z 300 do 200 tys. egz. Potem spadki znacznie się pogłębiły.

Jednocześnie wzrosła proporcja nakładu do rozpowszechniania płatnego magazynu. W 2014 roku nakład było już o 70 proc. wyższy od rozpowszechniania, a w 2015 i 2016 roku - ponad dwa razy wyższy. Wcześniej przez wiele lat nadwyżka nakładu nad rozpowszechnianiem wynosiła ok. 30 proc.

Zobacz tabelę

Autor:tw

KOMENTARZE(25)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas