Reklama2015-12-04
3

Dużo więcej reklam aut osobowych na outdoorze i w kinach, mniej w gazetach. Najmocniej promowane Skoda, Volkswagen i Toyota

Przez dziesięć pierwszych miesięcy br. producenci i importerzy samochodów osobowych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych ponad miliard złotych. Znacząco w tym okresie zwiększyła inwestycje w reklamę zewnętrzną i kinową. Największy wzrost wydatków miał Volkswagen Group Polska, a Skoda była najmocniej reklamowaną w tym czasie marką.

Z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl wynika, że polscy importerzy samochodów osobowych od stycznia do października br. wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) nieco ponad 1 mld zł, o 15,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ponad połowę wszystkich wydatków - 564,8 mln zł, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej - przeznaczyli na działania marketingowe w telewizji. Blisko jedna czwarta inwestycji - 237,6 mln zł - trafiła do stacji radiowych, które w tym roku zarobiły na spotach firm z tego sektora 14,3 proc. więcej niż przed rokiem.

W omawianym okresie znacząco wzrosły wydatki importerów na reklamę outdooorową i kinową. Na promocję na nośnikach reklamy zewnętrznej wydano w tym roku blisko 100 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - 47,4 mln zł. Z kolei wartość reklam samochodów w kinach wzrosła o 69,9 proc., do 63,9 mln zł.

Mniej reklam aut było natomiast w gazetach i na indoorze. Importerzy na dzienniki wydali 24,7 proc. mniej - 13,4 mln zł, a na indoor - 71,5 proc. mniej, zaledwie 13,7 tys. zł.

Zaznaczmy, że branża motoryzacyjna ma największy udział wydatkach na reklamy internetowe w Polsce. W pierwszej połowie br. wyniósł on 19 proc. rynku, którego wartość oszacowano w badaniu IAB AdEx na 1,54 mld zł.

Zobacz tabelę


Największym reklamodawcą wśród polskich importerów samochodów był w tym roku Volkswagen Group Polska, do którego należą takie marki, jak Skoda, Volkswagen i Audi. Firma wydała w mediach pozainternetowych 280,5 mln zł, czyli 28,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Druga pod tym względem była Toyota Motor Poland z inwestycjami w wysokości 86,7 mln zł (wzrost o 6,6 proc.). Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęło Renault Polska, które w tym roku na reklamy przeznaczyło 76,7 mln zł, o 24,9 proc. więcej niż przed rokiem.

Spośród pięciu największych reklamodawców branży motoryzacyjnej, w omawianym okresie dwie firmy zredukowały budżety na reklamę w tradycyjnych mediach. General Motors Poland, który jest importerem marki Opel, zmniejszył je o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł, a Citroen Polska - o 12,2 proc., do 49,6 mln zł.

Zobacz tabelę


W pierwszych dziesięciu miesiącach br. najmocniej reklamowaną marką samochodów na polskim rynku była Skoda (VW Group Polska) - jej reklamy warte były w tym okresie 123,2 mln zł (39 proc. więcej niż rok temu).
Marka ostatnio była promowana m.in. akcją z udziałem blogera Mr Vintage, a wcześniej kampanią z udziałem aktorki Małgorzaty Sochy.

Znacznie zwiększono też wydatki na promocję marki Audi (VW Group Polska) - o 108,5 proc. w skali roku, do 55 mln zł.

Zobacz tabelę


W tym roku mniej wydano na wsparcie reklamowe marek Volkswagen (VW Group Polska), Toyota (Toyota Motor Poland) i Opel (GM Poland). Latem Volkswagen promował wersję Golf Variant spotami z gwarą śląską, a samochody użytkowe wspierał kampanią skierowaną do kurierów.

Wydatki na reklamy Volkswagena spadły o 9,8 proc., do 63,8 mln zł, w przypadku Toyoty - o 5,5 proc., do 61,4 mln zł, a Opla - o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł. Ta ostatnia marka przez ostatnie kilka tygodni była promowana w kampanii z udziałem trenera piłkarskiego Jürgena Kloppa.

Autor:bg

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas