Średni czas miesięcznego korzystania z Facebooka (bez aplikacji mobilnych) przez polskich internautów wynosi 7,59 godziny, a z NK.pl i Fotki - po 4,2 godziny. Natomiast na Twitterze i Google.pl spędzają tylko po ok. 20 minut, a Ask.fm i Wykopie - po ponad pół godziny.
Według badania Gemius/PBI w lipcu br. przeglądarkową wersję Facebooka na komputerach i urządzeniach mobilnych odwiedziło 21,56 mln polskich internautów (realnych użytkowników), którzy wykonali 4,74 mld odsłon. Każdy z odwiedzających spędził na stronie średnio 7,59 godziny i wykonał 219,7 odsłony. W badaniu nie są uwzględnione aplikacje mobilne, mają one zostać objęte pomiarem od października br.
Facebook jest bezdyskusyjnym liderem wśród serwisów społecznościowych pod względem zasięgu - ma po cztery razy więcej polskich użytkowników niż Twitter i Instagram (ten drugi funkcjonuje głównie jako aplikacja mobilna), a po osiem-dziewięć razy więcej niż Wykop, Google+ i NK.pl. W zestawieniu nie uwzględniliśmy YouTube’a, ponieważ jest on postrzegany bardziej jako serwis wideo niż do komunikacji.
Portal Marka Zuckerberga notuje też zdecydowanie najdłuższy czas korzystania przez przeciętnego użytkownika. W lipcu było to 7,59 godziny, podczas gdy na NK.pl (należącej do Grupy Onet-RASP) odwiedzający spędził średnio 4,21 godziny, a na Fotka.com - 4,17. Z pozostałych serwisów tylko GG.pl przekroczył poziom godziny przeciętnego czasu korzystania. Najniższe wyniki zanotowały natomiast Pinterest.com (0,2 godziny, czyli 12 minut), Google+ (0,27 godziny) oraz Twitter i Instagram (po 0,31 godziny), a niewiele lepiej wypadły Ask.fm (pół godziny) i Wykop.pl (0,65 godziny).
Internet | Spadki w polskim internecie, Grupa Onet-RASP i Wirtualna Polska łeb w łeb, Onet.pl przed WP.pl w mobile’u (dane z sierpnia) |
Zaznaczmy, że NK.pl, która w latach 2011-2014 straciła trzy czwarte użytkowników, po przejęciu półtora roku temu przez Grupę Onet jest pozycjonowana bardziej jako serwis z grami internetowymi. Przy czym w zeszłym roku, przy podobnej liczbie użytkowników jak w br., notowała od 5 do 6,5 godziny średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (według badania Megapanel PBI/Gemius).
Google+ w drugiej połowie ub.r., po tym jak został oddzielony od kilku popularnych usług Google’a, w ciągu kilku miesięcy stracił połowę polskich użytkowników. Natomiast Ask.fm w 2014 i 2015 roku zanotował spadek liczby odwiedzających o jedną trzecią.
Pod względem średniej liczby odsłon na użytkownika Facebook został zdecydowanie wyprzedzony przez Fotkę. W tym drugim serwisie 615,3 tys. internautów wykonało w lipcu 265,5 mln odsłon, czyli na każdego przypadło 431,5. W przypadku Facebooka było to 219,7 odsłony. Z pozostałych serwisów tylko GG.pl przekroczyło poziom 100 odsłon na użytkownika (miało ich 123). Natomiast na Google+ średnia liczba odsłon wyniosła tylko 5,8, a na Pinterest.com - 8,7. Oczywiście liczba odsłon jest zależna nie tylko od długości czasu korzystania z serwisu, lecz także specyfiki jego struktury i działania.
Zobacz tabelę
Tylko na komputerach Facebook przy 18,61 mln polskich użytkowników miał w lipcu średnio 127,3 odsłony na odwiedzającego (92,4 mniej niż ogółem) i 6,59 godziny czasu korzystania (godzinę mniej niż ogółem).
Z kolei wyraźnie lepsze wyniki średniej liczby odsłon i czasu korzystania niż łącznie zanotowały Wykop.pl i NK.pl. Pierwszy serwis miał przeciętnie 20,7 wykonanych odsłon i 0,73 godziny czasu spędzonego przez użytkownika (wobec 18,9 odsłon i 0,65 godziny ogółem), a drugi - 90,4 odsłon i 5,37 godziny (wobec 77,3 i 4,21 ogółem).
Instagram na komputerach odwiedziło tylko 61,9 proc. wszystkich użytkowników serwisu (2,83 mln wobec 4,57 mln), Fotkę, - 63,6 proc., a Ask.fm - 64,8. W przypadku Facebooka ten wskaźnik wyniósł 86,3 proc., a w przypadku Pinteresta - 82,8 proc.
Zobacz tabelę
Na smartfonach i tabletach przeglądarkową wersję Facebooka odwiedziło 12,91 mln użytkowników, którzy wykonali 2,37 mld odsłon (średnio 183,5 na każdego) i spędzili na stronie przeciętnie po 3,18 godziny. Wyższe wyniki średniej liczby odsłon i czasu korzystania osiągnęła Fotka.pl, która przy 232,7 tys. odwiedzających i 88,83 mln odsłon zanotowała 381,7 odsłony na użytkownika i 3,9 godziny średniego czasu korzystania.
Za to w przeglądarkowych wersjach mobilnych Google+ i Pinteresta przeciętny użytkownik spędził jedynie niecałe dwie minuty, a w przypadku Twittera i Ask.fm - 6-7 minut.
Internet | YouTube przed Facebookiem i Messengerem wśród aplikacji androidowych, Onet i WP.pl na czele polskich serwisów (TOP 30) |
Z Facebooka w przeglądarkach mobilnych skorzystało 59,8 proc. jego wszystkich użytkowników, wykonując prawie tyle samo odsłon co na komputerach. Mobilny Instagram miał natomiast ponad dwa razy więcej odsłon niż desktopowy. Z kolei Pinteresta odwiedziło w przeglądarkach mobilnych tylko 20,3 proc. jego wszystkich użytkowników, Google+ - 29,4 proc., a NK.pl - 30,5 proc.
Zobacz tabelę