Internet2021-05-22
5

Influencerzy odpowiedzialni za rozsiewanie fake newsów o szczepionkach na Covid-19

fot. Flickr.comfot. Flickr.com

Dwanaście kont w mediach społecznościowych jest odpowiedzialne za 65 proc. fake newsów o szczepionkach przeciw Covid-19 - wyliczyli badacze z Center for Countering Digital Hate (CCDH).

Na liście influencerów rozprzestrzeniających szczepionkową dezinformację w anglojęzycznej części sieci są Joseph Mercola, Robert F. Kennedy Jr., Ty i Charlene Bollinger, Sherri Tenpenny, Rizza Islam, Rashid Buttar, Erin Elizabeth, Sayer Ji, Kelly Brogan, Christiane Northrup, Ben Tapper, Kevin Jenkins. Na Facebooku, Instagramie, YouTube i Twitterze docierają do aż 59 milionów osób.

Antyszczepionkowi influencerzy zdemaskowani

Jak wskazują analitycy z Center for Countering Digital Hate, influencerzy ci powiązani są z przemysłem tzw. "medycyny naturalnej" i ruchami antyszczepionkowymi. Analizę opracowano z organizacją Anti-Vax Watch, organizacją społeczną edukującą na temat niebezpieczeństw związanych z przemysłem antyszczepionkowym.

- Dezinformacja stała się bezpośrednim zagrożeniem dla zdrowia publicznego - komentuje wyniki raportu Imran Ahmed, dyrektor generalny Center for Countering Digital Hate (CCDH),

- W samym środku globalnej pandemii, przemysł antyszczepionkowy przeprowadził ukierunkowaną kampanię, aby wprowadzić Amerykanów w błąd co do bezpieczeństwa szczepionek na COVID-19. Media społecznościowe umożliwiają antyszczepionkowcom zwerbowanie milionów Amerykanów i indoktrynowanie ich strachem i wątpliwościami. Jeśli firmy Big Tech nie podejmą teraz działań, pandemia przedłuży się i zginie jeszcze więcej istnień ludzkich - przestrzega Imran Ahmed.

Dezinformujący influencerzy przykładowo podawali na swoich kontach fałszywe informacje, że szczepionka Pfizera rzekomo zabiła 40-razy więcej osób niż koronawirus, bądź też Covid-19 to broń biologiczna "wyprodukowana" w Chinach.

Wiarygodność influencera kluczowa

- Szczepienia to obecnie jeden z najszerzej komentowanych tematów w mediach społecznościowych. Jest on bardzo istotny niemal dla każdego z nas. Szukamy informacji na temat poszczególnych preparatów, sprawdzamy, co szczepienie może nam dać i czym ewentualnie grozi. Poza stronami rządowymi czy poświęconymi zdrowiu tego typu informacji szukamy właśnie u twórców internetowych. Są oni dla części obserwujących autorytetami, a podejmowane przez nich decyzje stanowią pewnego rodzaju drogowskaz zachowań. Ich działania nie odnoszą się jedynie do promocji produktów - ocenia dla Wirtualnemedi.pl Karina Hertel, dyrektor zarządzająca agencji BrandLift.

Zdaniem ekspertki, w temacie promocji wakcynacji najważniejsze jest, by twórca internetowy był wiarygodny.

- Wielu influencerów ma na tyle silną pozycję, że są w stanie oni kreować postawy czy nawet wpływać na światopogląd swoich odbiorców. Jeśli chodzi o promowanie szczepień, twórcy muszą być wiarygodni. Nie powinni mieć za sobą nacechowanych sceptycznie wpisów dotyczących pandemii czy szczepień - wyjaśnia Karina Hertel. - Wiarygodność i wpływ na podejmowane przez odbiorców decyzje zależą od danego twórcy, jego pozycji, autorytetu czy wiedzy - dodaje specjalistka BrandLift.

Autor:jd

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas