Reklama 2020-04-14
8

KER: reklama Aspirin Complex Zatoki z nastolatką krzyczącą na ojca promuje niewłaściwe zachowania (wideo)

Telewizyjna reklama preparatu Aspirin Complex Zatoki (Bayer), w którym nastolatka krzyczy na swojego ojca, promuje nieodpowiedzialne wzorce zachowań - uznała Komisja Etyki Reklamy.

Do KER wpłynęło kilka skarg na telewizyjny spot promujący preparat Aspirin Complex Zatoki. Pokazano w nim jak nastoletnia dziewczyna krzyczy na swojego tatę, bo ma pretensje, że ten nie chce pojechać z nią na koncert. Powtarza „Obiecałeś!”, tymczasem ojciec leży chory na kanapie ze stosem chusteczek higienicznych. Mężczyzna w pewnym momencie wstaje, przygotowuje Aspirin Complex Zatoki, a po wypiciu preparatu jedzie z córką na obiecany koncert.

Autorzy złożonych skarg stwierdzili m.in., że reklama jest niestosowna, bo pokazuje wyjątkowo agresywną w zachowaniu nastolatkę wobec ojca, który jest chory. „Propagowanie (poprzez przekaz takiej formy reklamy) agresywnego zachowania dziecka, oraz pewnej manipulacji emocjami wobec rodzica, w trudnych czasach, gdzie walczymy z wszechobecną na ulicach czy też w Necie agresją, jest według mnie niewłaściwe i niewychowawcze” - napisano w jednej ze skarg.

W innej stwierdzono, że pokazany w spocie sposób komunikacji z rodzicem, próba manipulacji lub wpływu na tatę jest nie do zaakceptowania. „Godzi w moje poczucie godności jako rodzica i powiela negatywny wzorzec pedagogiczny. Jako rodzic i odbiorca czuję się zażenowana, obrażona i mocno poirytowana po każdej emisji reklamy. Dziewczynka z reklamy nie ma empatii, tolerancji i zrozumienia wobec chorego Taty. Nie akceptuje słabości, nie rozumie, stawia siebie w centrum uwagi. Ta reklama pomaga wychować wyrafinowanych młodych ludzi skupionych na własnych potrzebach. Nietolerancyjnych, krzyczących, agresywnych” - napisano w skardze.

Bayer: nastolatki są roszczeniowe

Przedstawiciele firmy Bayer w odpowiedzi na zarzuty zwrócili uwagę, że scena z udziałem córki i ojca pokazuje jedynie wycinek z życia. Wyjaśnili, że nastolatki mają w zwyczaju zachowywać się roszczeniowo, każdy rodzic ma takie doświadczenia, jest to wpisane w proces kształtowania się charakteru, nie oznacza to jednak, iż dziewczynka jest niedobra dla ojca.

„Bayer, jako podmiot niezwykle aktywny na rynku reklamowym w pełni uznaje percepcje reklamy wśród konsumentów odbiegające od zamysłu producenckiego. Niemniej jednak propagowanie agresywnych zachowań wśród nastolatków czy też utrwalanie egocentrycznych postaw nigdy nie było celem, działanie Bayer było zatem w dobrej wierze. Pragniemy również podkreślić, iż reklama nie była nadawana na kanałach dedykowanych dzieciom i młodzieży; treści obecne w stacjach ogólnych zwyczajowo powinny być poddane ocenie rodziców” - napisano. Firma dodała, że spot przestał być emitowany 15 grudnia 2019 roku i jego emisja nie będzie kontynuowana, bo firma zmieniła koncepcję marketingową.

KER uznała, że spot narusza zapisy Kodeksu Etyki Reklamy. Zwróciła uwagę, że przedstawiona w reklamie scenka promuje nieodpowiedzialne wzorce zachowań.

Autor: bg

Więcej informacji: Aspirin, Bayer, Komisja Etyki Reklamy, skarga

KOMENTARZE (8) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas