Reklama 2018-02-02
2

KER: reklama Devil Energy z hasłem „Ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach” dyskryminuje kobiety

Reklama Devil Energy Drink, której dotyczył pozew Stowarzyszenia Twoja Sprawa Reklama Devil Energy Drink, której dotyczył pozew Stowarzyszenia Twoja Sprawa

Internetowa reklama napoju energetycznego marki Devil Energy (produkowanego przez spółkę Watersiu) utrwala negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet, a zawarte w niej hasło „Ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach” dyskryminuje kobiety - orzekła Komisja Etyki Reklamy po rozpatrzeniu kilkunastu skarg w tej sprawie.

Przedmiotem skarg rozpatrywanych przez KER była internetowa reklamowa marki Devil Energy, w której wykorzystano zdjęcie stojącego przed klęczącą kobietą mężczyzny, który unosi dłonią jej brodę, a obok widnieje zdanie: „Ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach”. Reklama ta była ostro krytykowana w sieci w listopadzie ub.r.

W jednej ze skarg  stwierdzono, że zarówno wykorzystane zdjęcie, jak i użyte hasło „jest oczywistym odniesieniem do seksu oralnego, którego mężczyzna będzie odbiorcą”. - Jedynym narratorem jest mężczyzna - kobieta milczy, ma tylko wykonać usługę seksualną. Narracja mężczyzny nie bierze pod uwagi zgody kobiety, jest więc agresywna i wzmacnia kulturę gwałtu w naszym kraju. Tak przedmiotowy obraz kobiety, zwierzęcy obraz mężczyzny i agresywny obraz damsko-męskich relacji jest głęboko szkodliwy dla społeczeństwa, zwłaszcza dla młodych odbiorców. Proszę o natychmiastową interwencję - stwierdzono w piśmie do KER.

Przedstawiciele producenta, spółki Waterius w odpowiedzi na skargi tłumaczyli, że zawarte w nich zarzuty są tylko i wyłącznie subiektywnym odczuciem odbiorców reklamy i wskazują na ich wyobrażenia o jej treści. „W ocenie zarządu spółki przedstawione treści skarg i de facto ich nasycenie treściami o charakterze seksualnym świadczy w ocenie spółki o wyobraźni i skarżących” - napisano w odpowiedzi do KER.

Stwierdzono też, że firma zdaje sobie sprawę, że niektóre z prezentowanych w reklamach Devil treści mogą być postrzegane jako kontrowersyjne, jednak nie mają na celu godzenia w żadne środowiska, ani nie mają prezentować treści dyskryminujących odbiorców ze względu na płeć, rasę, wyznanie itp.

Komisja Etyki Reklamy nie zgodziła się z argumentami Waterius i uznała, że reklama Devil Energy utrwala negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet, a wykorzystując hasło „Ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach”, dyskryminuje kobiety.

Autor: bg

KOMENTARZE (2) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas