Badania 2020-08-26
0

Najbardziej boimy się o pracę i zdrowie

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Indeks Zadowolenia Konsumentów w Polsce spadł w drugim kwartale roku o 30 punktów do poziomu 76, głównie ze względu na negatywną oceną perspektyw na rynku pracy. Bezpieczeństwo zatrudnienia i zdrowie należą do najważniejszych obaw Polaków - pokazują dane Nielsena.

Epidemia koronawirusa daje się we znaki na całym świecie, je skutki widać także w badaniach nastrojów konsumentów. Z ankiety Nielsena “The Conference Board Consumer Confidence Index” za drugi kwartał 2020 roku wynika, że spadki zadowolenia konsumentów widoczne są we wszystkich badanych krajach.

Wpływ COVID-19 na wyniki poszczególnych rynków mógł być zróżnicowany ze względu na moment rozpoczęcia się pandemii. Niektóre rynki, jak na przykład Chiny czy Tajwan, w okresie prowadzenia badania wchodziły już w “nową normalność”, rynki europejskie powoli opanowywały rozwój pandemii, natomiast w Ameryce Południowej, Indiach czy Rosji wciąż intensywnie rosła liczba nowych zakażeń. Aby całościowo ocenić wpływ pandemii na nastroje konsumentów, wszystkie wskaźniki zostały porównane do wyników z czwartego kwartału 2019r.

Polacy odczuwają skutki pandemii

Zadowolenie polskich konsumentów spadło o 30 punktów do poziomu 76 punktów, w porównaniu z czwartym kwartałem 2019r. - wynika z danych Nielsena.

- Ostatni raz wynik dla Polski był na takim poziomie w pierwszej połowie 2015 roku. Jest on jednak daleki od najniższego zanotowanego dotąd, czyli 62 pkt w Q1'13. Co więcej wynik dla Polski wciąż utrzymuje się powyżej średniej europejskiej (74 pkt w Q2’20), a Polska plasuje się na 19. miejscu wśród 35 państw. Dania pozostaje najbardziej optymistycznym państwem w Europie, podczas gdy Włochy w drugim kwartale osiągnęły najniższy wynik - mówi Karolina Zajdel - Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

Polacy zaniepokojeni pracą i zdrowiem

Niepokój Polaków wynika głównie z obaw o pracę. Zdaniem 16 proc. respondentów perspektywy na rynku pracy będą dobre bądź bardzo dobre w kolejnych 12 miesiącach. To spadek aż o 45 punktów procentowych.

Nieco lepiej oceniane są w oczach Polaków sytuacja finansowa i optymizm zakupowy (odpowiednio 37 i 35 proc. respondentów uważa, że będą one dobre w kolejnych miesiącach). Spadki są jednak widoczne i obu kategoriach wynoszą odpowiednio 20 i 23 pkt. proc.


- Wpływ potencjalnych skutków ekonomicznych pandemii jest widoczny również we wskazaniach największych obaw Polaków. 36% respondentów najbardziej obawiało się o zatrudnienie (+18 pp vs Q’19) oraz sytuację ekonomiczną (+20 pp vs Q4’19). Zdrowie wciąż jest jedną z największych obaw Polaków, jednak nie zanotowaliśmy znaczącego wzrostu wskazań respondentów - mówi Karolina Zajdel-Pawlak.

- W tej sytuacji trzech na czterech respondentów deklarowało, że ograniczyło swoje wydatki na gospodarstwo domowe, aby zaoszczędzić, podczas gdy zdaniem niemal 90% z nich polska gospodarka jest w recesji. Polacy wciąż starają się oszczędzać na rozrywce i jedzeniu poza domem oraz nowych ubraniach. Dodatkowo wśród pięciu najczęstszych wskazań znalazło się oszczędzanie na wakacjach, natomiast mniej respondentów wskazało kupowanie tańszych produktów spożywczych, jako jeden ze sposobów na oszczędzanie. W kolejnych kwartałach będziemy mogli ocenić na ile obecna sytuacja permanentnie wpłynęła na nastroje Polaków, czy może optymizm polskich konsumentów znów zacznie rosnąć po oswojeniu się z nową rzeczywistością - podsumowuje dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

Autor: jd

KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas