Internet2022-10-26
3

Prawie 40 proc. użytkowników TikToka korzysta z aplikacji cały czas

Nowe badanie polskich użytkowników TikToka, autorstwa agencji GetHero i SWPS pokazuje, że po aplikację sięgają najczęściej w wolnej chwili, w przerwach między innymi zadaniami w trakcie dnia lub na poprawę humoru. Ponad 38 proc. ankietowanych wskazuje, że na TikToku spędza "cały czas".

Badanie "Kim są polscy użytkownicy TikToka" zostało przygotowane przez agencję GetHero we współpracy z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym po raz czwarty. Kwestionariusze ankietowani wypełniali od 13 marca 2022 r. do 4 maja 2022 r. Raport nie szacuje liczby użytkowników aplikacji, ponieważ sam TikTok takich danych nie ujawnia publicznie.

Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu, to użytkownicy przeważnie z długim stażem, ponad trzyletnim stażem na TikToku (44,1 proc.). 70 proc. z nich zetknęło się z aplikacją jeszcze przed pandemią.Tylko niecały 1 proc. używa aplikacji mniej niż miesiąc. Ponad 99 proc. korzysta z aplikacji na urządzeniu mobilnym.

Kiedy wchodzi się na TikToka?

Badacze zapytali, w jakich sytuacjach użytkownicy TikToka z niego korzystają. Okazuje się, że po aplikację sięgają najczęściej w wolnym czasie, w gorszym nastroju lub w chwili odczuwania nudy

"Oznacza to, że z aplikacji korzysta się w sposób spontaniczny i nie jest to czynność „zarezerwowana” na jakieś szczególne chwile – choć nieco częściej z TikToka korzystamy w drugiej części dnia, kiedy obowiązki zawodowe lub szkoła (20,08 proc.) nie zaprzątają nam głowy" - piszą autorzy raportu.

Wniosek z tej części opracowania jest taki, że poranki nie są ulubioną porą tiktokowiczów, "co – w kontekście idealnej pory publikacji materiału – będzie istotne zarówno z perspektywy twórcy, jak i marketera" - zaznaczono w raporcie.

Prawie taki sam odsetek respondentów używa aplikacji "cały czas" co w "innych sytuacjach" niż po szkole czy pracy. "Impuls do włączenia TikToka często jest związany bezpośrednio z przeżywanymi emocjami lub aktualnym nastrojem" - wnioskują twórcy raportu.

Prawie połowa (47,6 proc.) użytkowników korzysta z TikToka od 1 do 5 razy dziennie. Ponad 15 proc. powyżej 15 razy dziennie.

Co lubią, a czego nie lubią w aplikacji użytkownicy TikToka?

Respondentów poproszono o wskazanie cech najbardziej lubianych w aplikacji. Co piąty badany wskazał możliwość dostarczanie dobrej zabawy (22,3 proc.) poprawianie humoru (21,3 proc.) relaks (16 proc.).

 

Nieco mniej osób wchodzi na TikToka po oryginalne treści czy z chęci nagrywania swoich materiałów.

"Powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka – od malejącej licz - by autorów (co widoczne będzie w dalszej części badania), przez instynktowne łączenie aplikacji z  oglądaniem, które sprzyja przewijaniu kolejnych TikToków, aż po wspomnianą kreatywność i unikalność filmów" - opisano w raporcie.

 

Najbardziej nielubiany TikTok jest za  bardzo młodych użytkowników (26,5 proc.), "bezsensowne, nieciekawe treści" (20, 9 proc.) czy za materiały kontrowersyjne obliczone na zyskanie popularności (16,3 proc.). Tylko 7,3 proc. respondentów wskazało także reklamy jako nielubiany element TikToka.

- Nasze obserwacje pokazują, że reklamy na TikToku częściej spotykają się pozytywnym odbiorem widzów, a występujący w nich twórcy są komplementowani za kreatywne podejście do promocji produktów i usług. Doświadczenie nie pozostawia wątpliwości, że rezygnacja z „telewizyjnego” stylu produkcji i tworzenie reklam w nurcie TikToka pozwala zaciekawić widzów i zatrzymać ich uwagę na dłużej - komentuje Kamil Jakubiszyn, senior social media analyst GetHero.

Analiza odpowiedzi została przeprowadzona na losowej próbie 737 respondentów, będących użytkownikami aplikacji TikTok. Najmłodszy respondent miał 15 lat, a najstarszy – 60 lat. Przy doborze próby zastosowano kryterium wiekowe oraz miejsca zamieszkania.

Autor:jd

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas