Prasa2013-03-22
4

Mecom: 17 mln zł za Media Regionalne na obniżenie zadłużenia

- Skala działalności Mediów Regionalnych stała się dla nas zbyt mała w porównaniu do wyzwań stojących przed rynkiem prasowym w Polsce - tak sprzedaż spółki uzasadnił prezes Mecomu Stephen Davidson. Za udziały firmy fundusz otrzyma od Polskapresse i Grupy RMF 17 mln zł.

We wtorek Grupa RMF poinformowała, że kupiła od Mediów Regionalnych Radio GRA, zrzeszającą cztery stacje radiowe nadające w województwie kujawsko-pomorskim (więcej o tym). W czwartek przejęcie pozostałej części Mediów Regionalnych (prasowej, internetowej i poligraficznej) od Mecomu ogłosiła Polskapresse. Na tę drugą transakcję musi się jeszcze zgodzić UOKiK, co zwykle zajmuje kilka miesięcy.

>>> Polskapresse kupuje Media Regionalne

Jak poinformował Mecom w komunikacie, za wszystkie udziały Mediów Regionalnych otrzyma 17 mln zł (bez długu i gotówki), z czego 9 mln zł zapłaci Grupa RMF, a 8 mln zł Polskapresse.

Sfinalizowanie sprzedaży oznacza ostateczne wycofanie się Mecomu z polskiego rynku. W 2011 roku fundusz za 80 mln zł sprzedał Grupie Gremi Media 51 proc. udziałów w Presspublice (wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”). O tym, że chce pozbyć się też Mediów Regionalnych, mówiło się co najmniej od roku, kiedy fundusz ogłosił nową strategię, w której zapowiedział redukcję kosztów i skoncentrowanie się na działaniach przynoszących wysoką marżę (więcej na ten temat). 

- Chociaż nasza kadra zarządzająca oraz pracownicy w Polsce wykonali bardzo wiele, aby zminimalizować zarówno spadki przychodów reklamowych, jak i spadki przychodów ze sprzedaży nakładu w ostatnich latach, skala działalności Mediów Regionalnych stała się dla nas zbyt mała w porównaniu do wyzwań stojących przed rynkiem prasowym w Polsce - przyznał w czwartek Stephen Davidson, prezes Mecomu. - Sprzedaż udziałów do Polskapresse pozwoli na dokonanie istotnej konsolidacji branży - ocenił.

Środki ze sprzedaży Mediów Regionalnych Mecom zamierza przeznaczyć na zmniejszenie swojego zadłużenia netto. - Pozwoli nam to także skoncentrować się na zakończeniu strategicznego przeglądu naszych głównych działalności operacyjnych, znajdujących się w Holandii i Danii - dodał Stephen Davidson.

Dla Grupy Polskapresse przejęcie Mediów Regionalnych to znaczące rozszerzenie działalności na najważniejszym dla niej rynku wydawców regionalnych. - Biznes prasowy, internetowy oraz drukarnie Mediów Regionalnych stanowią optymalne i naturalne uzupełnienie naszego biznesu - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Magdalena Chudzikiewicz, dyrektor marketingu i rzecznik prasowy Polskapresse.

W 2012 roku przychody Mediów Regionalnych wyniosły 49,9 mln euro (wobec 58,5 mln euro w 2011 roku), z czego tylko 1,6 mln zł (o 0,3 mln zł mniej niż rok wcześniej) przypadło na Radio GRA. Zysk spółki przed opodatkowaniem i wpływem transakcji wewnątrzgrupowych wyniósł 0,3 mln euro (wobec 0,1 mln euro w 2011 roku). Na koniec ub.r. Media Regionalne posiadały aktywa o wartości netto 46 mln euro.

>>> Dzienniki regionalne nadal tracą, liderem „Dziennik Zachodni”

Spółka wydaje 9 dzienników regionalnych („Dziennik Wschodni”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Gazeta Współczesna”, „Głos - Dziennik Pomorza”, „Kurier Poranny”, „Nowa Trybuna Opolska”), 2 płatne i 3 bezpłatne tygodniki oraz 50 serwisów internetowych (które w styczniu br. według Megapanelu PBI/Gemius zanotowały 4,17 mln realnych użytkowników i 148 mln odsłon - zobacz szczegóły). Media Regionalne są też właścicielem 5 drukarni.

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas