Dwa domy mediowe w Polsce zanotowały sprzedaż powyżej 1 mld zł wpierwszym półroczu 2009 roku - pokazuje analiza ZenithOptimedia. Zraportu wynika, że kryzys na rynku reklamowym osiągnął już punktkrytyczny. W 2010 roku przewidywana jest stagnacja, zaś tendencjewzrostowe pojawią się w 2011 r.
Zobacz tabelę
* Źródło: ZenithOptimedia, dane rynkowe
Z danych ZenithOptimedia wynika, że segmentcharakteryzuje się marżą netto na poziomie 3-5 proc. Sytuacjarynkowa wymusiła na mediach znaczne obniżki cen, które w okresie IVkw 2008 i II kw 2009 roku zbliżały się do poziomu 45-50 proc. W IIIkw. 2009 roku właściciele mediów (szczególnie telewizja) powolizaczęli powracać do podwyżek cenników reklam.
- Zleceniodawcy skłaniają się ku większym oszczędnościom, abymóc sobie pozwolić na zwiększenie wydatków na reklamę w 2011 roku,poprzedzającym Euro 2012. To będzie pierwszy rok, kiedy wydatki wewszystkich kategoriach mediów zaczną rosnąć" - podkreślaJakub Potrzebowski, CEO ZenithOptimediaPolska.
- Kryzys zapoczątkowany w 2008 roku nieco uszczuplił iograniczył wydatki na media, tym samym obniżając wartość całegorynku. Zapoczątkowało to okres oszczędności i znacznie bardziejrestrykcyjnego podejścia do wydatków reklamowych w 2009 r. Aktualnasytuacja na rynku mediów skłania do przypuszczeń, że ceny wtelewizji, radiu i OOH spadną, natomiast w Internecie wzrosną. Wprasie i magazynach ze względu na koszty stałe ceny będą napodobnym poziomie jak 2008 roku. Również kina nie powinnywprowadzać dużych zmian w cenach - czytamy w raporcieZenithOptimedia.