Internet2023-05-16
3

Najpopularniejsze social media w Polsce to nadal Facebook, YouTube i Instagram. Gdzie jest TikTok?

Chociaż na przełomie ostatnich trzech lat postrzeganie social mediów zmieniło się, podium ulubionych platform pozostaje bez zmian. W czołówce nadal znajduje się Facebook, YouTube oraz Instagram – tak wynika z badania agencji marketingu influencerskiego BrandLift. Co drugi z nas za swojego faworyta wskazał Facebooka, blisko 20 proc. YouTube, a 17 proc. Instagram. Na TikToka wskazało 8 proc.

Badanie BrandLift pokazuje, w jaki sposób konsumujemy social media i czy jest to zależne od trendów.

Numerem jeden w kategorii ulubionych platform społecznościowych Polaków jest Facebook, wskazywany przez co drugą osobę. Na drugim miejscu znalazł się YouTube, który w ciągu trzech lat zdobył o 6 punktów procentowych więcej (18 proc.). Na trzeciej pozycji plasuje się Instagram, który pozostaje ulubionym medium dla 17 proc. Polaków.

TikTok rośnie w siłę

Uwagę przyciąga także chińska platforma TikTok, która przez trzy lata potroiła liczbę użytkowników (dane BrandLift). W badaniu, realizowanym w 2019 roku, praktycznie nikt nie wskazywał go jako ulubione mediów, a w 2023 roku potwierdziło to już 8 proc. ankietowanych. Jednak mimo wszystko nie prześcignął on czołowych social mediów.

– Chociaż świat social mediów bardzo często jest nieprzewidywalny, konsumenci przywiązują się do platform i to w nich poszukują zarówno najnowszych trendów, inspiracji, jak i pomysłów na spędzanie wolnego czasu. Wiele osób prognozowało, że TikTok ze względu na rosnącą popularność zdominuje rynek, a tym samym wyprzedzi swoją konkurencję, okazuje się, że nie jest to taka prosta droga. TikTok ze względu na specyficzny content, jak i dość młodą grupę odbiorców nie zagarnął wszystkich użytkowników – wyjaśnia Karina Hertel, partner zarządzający BrandLift.

Raport: „Rola mediów społecznościowych w działalności influencerskiej. Raport BrandLift"

Porady kulinarne, kosmetyczne oraz sprzęt elektroniczny – tego szukamy w topowych social mediach

Wszystkie social media mają swoją unikalną specyfikę, mimo to w większości z nich użytkownicy najczęściej wchodzą w bardzo podobne, pasywne interakcje – przeglądanie contentu i ewentualnie „lajkowanie”.

Jak się jednak okazuje zarówno na Instagramie (36 proc.), jak i platformie YouTube (38 proc.) najbardziej istotnym obszarem w zakresie porad influencerskich są przepisy kulinarne. 34 proc. z nas poszukuje na Instagramie porad z obszaru beauty, natomiast 26 proc. sięga po materiały wideo udostępniony na YouTubie, by dowiedzieć się czegoś więcej o sprzęcie elektronicznym.

Na TikToka również najczęściej zaglądamy, aby śledzić przepisy i porady kulinarne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się porady z obszaru zdrowia i dobrego samopoczucia (29 proc.), a na trzecim sfera beauty (26 proc.).

Raport „Rola mediów społecznościowych w działalności influencerskiej. Raport BrandLift" został opracowany przez agencję BrandLift na podstawie ankiet 1 173 użytkowników Instagrama.

Autor:jd

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas