Nowym liderem oglądalności wśród widzów naziemnej telewizji cyfrowej w ub.r. został Polsat, który wyprzedził TVP1. Największym wzrostem w zestawieniu pochwalić się mógł kanał TVP ABC - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
W 2016 roku wśród widzów oglądających tylko naziemną telewizję cyfrową najpopularniejszym kanałem był Polsat, który awansował z miejsca drugiego - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych przez jednego z nadawców. Średni udział tej stacji w porównaniu do 2015 roku zmniejszył się o 0,48 proc. i wyniósł 14,55 proc.
Na drugą lokatę spadła TVP1, która zanotowała udział na poziomie 13,90 proc., po spadku o 7,40 proc.
Podium uzupełnia TVP2. Jej średni wynik w analizowanym okresie zmniejszył się o 2,68 proc. i wyniósł 10,17 proc.
Oczko niżej znalazł się TVN, którego udział spadł o 2,81 proc. do 10,04 proc.
W czołowej piątce znalazło się jeszcze TVP Info. Udział tego kanału zmalał o 6,31 proc. do 6,09 proc.
Szóste miejsce zajął kanał TV Puls, którego średni udział w zeszłym roku wyniósł 4,80 proc. (rok wcześniej było to 4,95 proc.).
Z kolei dwa oczka niżej znalazł się siostrzany Puls 2, który awansował z miejsca dziewiątego. Stacja ta zwiększyła swój udział o 6,11 proc. do 4,17 proc.
Największym wzrostem w zestawieniu, wynoszącym 40,96 proc., pochwalić się mógł kanał TVP ABC, który w rankingu awansował z 15. na 12. pozycję. Jego średni udział wyniósł 2,34 proc.
Z kolei najwięcej w ub.r. straciła TVP Polonia - było to 49,41 proc. do 0,43 proc. udziału. Kanał ten jednak od lipca ub.r. nie jest obecny w trzecim multipleksie DVB-T - miejsce tej stacji od września ub.r. zajęło TVP Info, które rozpoczęło nadawanie w wysokiej rozdzielczości .
Od 24. do 28. miejsca w zestawieniu zajęły kanały, które wystartowały w 2016 roku (8TV - 0,22 proc. udziału, Zoom TV, Nowa TV i Metro po 0,02 proc. oraz WP - 0,01 proc.). Należy jednak wziąć pod uwagę, że podane dane, to średnie liczone nie od dnia startu danej stacji, tylko od 1 stycznia ub.r., kiedy stacje jeszcze nie nadawały.
Zobacz tabelęWśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 w 2016 roku na pozycji lidera oglądalności w DVB-T też znalazł się Polsat. Stacja ta ze średnim udziałem na poziomie 16,74 proc. zanotowała - względem analogicznego okresu rok wcześniej - spadek o 0,89 proc.
Drugie miejsce zajął TVN, którego udział zwiększył się o 3,31 proc. do 12,49 proc. Na podium znalazła się jeszcze TVP1 (8,12 proc., spadek o 11,16 proc.), a oczko niżej znalazła się TVP2 (8,09 proc.; w dół o 6,47 proc.).
Najchętniej oglądaną stacją tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” pozostaje TV Puls (6,08 proc.).
W tej grupie wiekowej największym wzrostem też pochwalić się mógł kanał TVP ABC, którego udział poszedł do góry o 53,33 proc. do 2,53 proc. Najwięcej w tym ujęciu też straciła TVP Polonia - było to 53,85 proc. do 0,36 proc. udziału.
Nielsen Audience Measurement nie udostępnia danych o oglądalności TV Trwam, bo stacja nie podpisała umowy z instytutem.