Prasa2012-07-27
2

Reklama w magazynach 5,5 proc. w górę. Zyskały tygodniki opinii (TOP10)

Polskie czasopisma w I połowie br. cennikowo zarobiły z reklam 5,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Duże wzrosty wpływów reklamowych zanotowały „Party”, „Viva!”, „Newsweek Polska” i „Wprost”, za to spadki - „Tele Tydzień” i „Claudia”.

Dane Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) od stycznia do czerwca br. cennikowo zarobił z reklam (bez autopromocji) 17 proc. więcej, a „Wprost” (AWR Wprost) - 16,7 proc. więcej. Natomiast przychody „Polityki” (Polityka Spółdzielnia Pracy) zwiększyły się o 7 proc.

>>> Czytelnictwo magazynów: „Gala”, „Party” i „Show” w górę

Jeszcze bardziej - o 20,8 proc. - wzrosły w skali roku wpływy reklamowe „Party” (Edipresse Polska). Z kolei „Viva!” (Edipresse Polska) zarobiła z reklam więcej o 16,3 proc., „Przyjaciółka” (Edipresse Polska) - o 10,5 proc., a „Świat Kobiety” (Wydawnictwo Bauer) - o 7,9 proc.

- Przy czym te wzrosty cennikowe nie odzwierciedlają realnej sytuacji na rynku, ponieważ wydawcy od kilku lat nie sprzedają reklamodawcom konkretnych stron w swoich magazynach, tylko pakiety obejmujące też reklamy w serwisach internetowych i usługi dodatkowe jak eventy czy konferencje. A obecnie, starając się zachęcić marketerów, po prostu w tej samej albo niewiele wyższej cenie oferują im znacznie więcej - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Monika Rychlica, head of press, outdoor, cinema & new media w Initiative Media Warszawa. - Dlatego moim zdaniem wzrost wpływów reklamowych netto, które zanotowały w minionym półroczu czołowe magazyny, można szacować na kilka procent - dodaje.

>>> Gazety w I półroczu mniej z reklam. „Fakt”, „DGP” i „GW” w dół

Jedyne magazyny w czołowej dziesiątce, które zanotowały spadki przychodów reklamowych, to „Tele Tydzień” i „Claudia” (G+J Polska). Ten pierwszy zarobił o 16,4 proc. mniej, a ten drugi - o 8,4 proc.

- W przypadku „Tele Tygodnia” spadek wpływów reklamowych wynika nie tylko z malejącej sprzedaży, która dotyczy całego segmentu TV guide’ów. „Tele Tydzień” nadal notuje bowiem wysoką sprzedaż i daje duży zasięg, ale w efekcie reklamy w nim sa nominalnie drogie, a Bauer nie zwykł udzielać dużych rabatów. Dlatego w sytuacji, gdy wydatki reklamowe przeznaczone na prasę są zmniejszane, marketerzy mogą rzadziej decydować się lokować znaczną część swoich budżetów w jednym tytule - wyjaśnia Monika Rychlica.

Zobacz tabelę

Autor:Tomasz Wojtas

Więcej informacji:Kantar Media

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas