Internet2023-08-03
3

Reklamy behawioralne tylko za zgodą użytkowników na Facebooku i Instagramie

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Meta Platforms, właściciel serwisów Facebook i instagram, ogłosił nowe zasady targetowania przez reklamodawców reklam behawioralnych. Platforma zamierza poprosić użytkowników w Unii Europejskiej o zgodę na kierowanie takich reklam. To element dostosowania się do regulacji unijnych.

Jak podaje Reuters, zmiana wynika ze styczniowej decyzji irlandzkiego komisarza ds. ochrony danych UE, według której nakazano ponowną ocenę podstawy prawnej sposobu kierowania reklam behawioralnych do mieszkańców Unii Europejskiej. Początkowo użytkownicy Facebooka i Instagrama wyrazili zgodę na marketing behawioralny, zakładając konto, jednak organy regulacyjne uznały, że serwisy ne mogą w ten sposób przetwarzać ich danych.

„Dzisiaj ogłaszamy nasz zamiar zmiany podstawy prawnej, której używamy do przetwarzania niektórych danych na potrzeby reklamy behawioralnej dla osób w UE, EOG (Europejski Obszar Gospodarczy) i Szwajcarii z uzasadnionych powodów”– czytamy w poście Mety na blogu.

„Nie ma to bezpośredniego wpływu na nasze usługi w regionie. Po wprowadzeniu tej zmiany reklamodawcy nadal będą mogli prowadzić spersonalizowane kampanie reklamowe, aby docierać do potencjalnych klientów i rozwijać swoją działalność. Uwzględniliśmy tę zmianę w naszych perspektywach biznesowych”. Dalsze szczegóły zostaną podane w najbliższym czasie.

Marketing behawioralny bazuje na śledzeniu zachowań użytkowników na stronach (jakie treści ich angażują, jak wchodzą z nimi w interakcje itp.) i na tej podstawie prezentuje dopasowane reklamy.

Norwegia zakazuje reklamy behawioralnej

Niedawno Norwegia jako pierwszy kraj w Europie wprowadził zakaz stosowania reklamy behawioralnej przez Meta Platforms. Zakaz zacznie obowiązywać od 4 sierpnia i potrwa co najmniej trzy miesiące lub do czasu, gdy platforma dostosuje się do norweskiego prawa. W przypadku niezastosowania się do zakazu, Mecie grozi grzywna w wysokości do 1 miliona koron norweskich (ok. 88 697 euro) dziennie. W praktyce oznacza to, że norwescy użytkownicy Facebooka i Instagrama nie będą dostawali reklam dopasowanych na podstawie śledzenia ich aktywności internetowej.

Decyzja Norwegii została wydana w następstwie orzeczenia TSUE, które uznało podejście Mety do RODO za w dużej mierze niezgodne z prawem.

Kwartalne przychody reklamowe Meta Platforms od marca do czerwca poszły w górę z 28,15 do 31,5 mld dolarów, a pozostałe wpływy z platform społecznościowych koncernu - z 218 do 225 mln. Prawie połowa biznesu firmy przypada na USA i Kanadę - kwartalne przychody zwiększyły się tam z 13,25 do 14,42 mld dolarów. W Europie wzrosły z 6,45 do 7,32 mld dolarów,

Autor:jd

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas