Prasa2016-05-09
30

Reklamy ministerstw i spółek państwowych: więcej we „W Sieci”, „Wprost” i „Do Rzeczy”, liderem „Gazeta Wyborcza”, w dół „Newsweek”

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W pierwszym kwartale br. spółki Skarbu Państwa na reklamy w prasie wydały mniej niż rok wcześniej, a ministerstwa - więcej. Jedne i drugie znacząco zwiększyły wydatki w tygodnikach „Do Rzeczy”, „Wprost” i „W Sieci”. Mniej na takich reklamach zarobiły natomiast m.in. „Newsweek Polska” i „Polityka”.

W okresie od stycznia do marca br. ministerstwa znacząco zwiększyły inwestycje na reklamy w prasie. W dziennikach wydały 8,5 mln zł (wobec 5,2 mln zł przed rokiem), a w magazynach - 1,4 mln zł (wobec 1,1 mln zł rok temu). Z kolei największe spółki z udziałem Skarbu Państwa (patrz lista u dołu tekstu) ograniczyły nakłady reklamowe w dziennikach z 9,4 do 7,7 mln zł, a w magazynach - z 6,7 do 3,8 mln zł.

Najwięcej reklam wykupionych przez ministerstwa było w minionym kwartale w „Gazecie Wyborczej” (za 2 mln zł) i „Dzienniku Gazecie Prawnej” (za 1,2 mln zł). W czołówce dzienników pod tym względem znalazły się również „Gazeta Pomorska”, „Dziennik Łódzki” i „Głos Wielkopolski”. Wypadły z niej natomiast „Fakt”, „Super Express” i „Puls Biznesu”.

Zobacz tabelę


Diametralnie zmieniła się lista magazynów, w których pojawiało się w omawianym okresie najwięcej ministerialnych reklam i ogłoszeń. Poza czołówkę trafiły wszystkie magazyny, w które inwestowano w pierwszym kwartale ub.r.: „Polityka”, „Angora”, „Newsweek Polska”, „Bloomberg Businessweek Polska” i „Moje smaki życia”. Ich miejsce zajęły „Wprost”, „Do Rzeczy”, „W Sieci”, „Świat seriali” i „Dziecko”.

Zobacz tabelę


Lista dzienników, w których w tym roku reklamowały się czołowe spółki z udziałem Skarbu Państwa nie zmieniła się znacząco. Najwięcej te firmy wydały w „Fakcie” (1,7 mln zł), podczas gdy rok temu - w „Gazecie Wyborczej” (2,6 mln zł). W minionym kwartale w dzienniku Agory zainwestowały 1,2 mln zł.

Ich reklamy w „Super Expressie” warte były 647 tys. zł (wobec 852,5 tys. zł przed rokiem), wydatki na reklamy w „Przeglądzie Sportowym” spadły zaś z 562,4 tys. zł do 400,2 tys. zł.

Miejsce, które w ub.r. zajmował dziennik „Polska”, teraz przypadło „Dziennikowi Gazecie Prawnej”, który zarobił na reklama spółek Skarbu Państwa 501,1 tys. zł.

Zobacz tabelę


Z kolei ranking magazynów, w których w I kwartale br. najwięcej na reklamę wydały spółki państwowe, zdominowały tytuły określane jako prawicowe: „W Sieci” (1,1 mln zł wpływów), „Do Rzeczy” (261 tys. zł), „ABC” (224 tys. zł) i „Gazeta Polska” (171 tys. zł). Wpływy „Wprost” w skali roku wzrosły ponad dwukrotnie: z 419 tys. zł do 922 tys. zł.

Z zestawienia wypadły natomiast:  „Polityka”, „Newsweek Polska”, „Twój Styl” i „Forbes”.

Zobacz tabelę

*Ministerstwa, które wydawały w omawianym okresie na reklamę: Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Kultury i tyrustyki Turcji, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Środowiska, Zdrowia, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pracy i Polityki Społecznej, Obrony Narodowej, Rozwoju Regionalnego, Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Finansów, Sprawiedliwości, Sportu i Turystyki, Polityki Społecznej, Gospodarki, Skarbu Państwa, Administracji i Cyfryzacji, Infrastruktury i Rozwoju, Energetyki, Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
*Wybrane spółki Skarbu Państwa: KGHM Polska Miedź, PKO BP, Totalizator Sportowy, PKN Orlen, Grupa Energetyczna ENEA, Grupa PZU, PGE Polska Grupa Energetyczna, PKP Cargo, PKP Intercity.

Autor:Beata Goczał

KOMENTARZE(30)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas