Reklama2017-02-06
5

Reklamy piwa: liderem Grupa Żywiec, duży wzrost Carlsberga, w dół Kompania Piwowarska i Perła

Producenci piwa w 2016 roku zmniejszyli wydatki reklamowe w porównaniu z rokiem 2015 o 2,5 proc. Zredukowali je we wszystkich mediach, poza radiem. Najwięcej wydała Grupa Żywiec, a Carlsberg Polska zwiększył je z czołówki reklamodawców najbardziej.

W okresie od stycznia do grudnia 2016 roku producenci piwa przeznaczyli na reklamy w tradycyjnych mediach (bez internetu) ponad 552,2 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 2,5 proc. mniej niż w 2015 roku.

Redukcja budżetów przez browary objęła wszystkie kanały komunikacji, nie wliczając radia. Stacje radiowe zarobiły bowiem na reklamach piwa w 2016 roku 73,2 proc. więcej niż rok wcześniej - 1,98 mln zł.

Najwięcej reklam piwa w ub.r. - podobnie jak w latach poprzednich - było w telewizji. Ich wartość wyniosła 436,8 mln zł i była niższa niż w 2015 roku o 1,4 proc.

Ponad 70,4 mln zł wydali w ub.r. producenci piwa na reklamę na nośnikach outdoorowych, ograniczając jednocześnie wydatki na ten rodzaj reklamy o 7,5 proc. w skali roku.

1,5 proc. mniej przeznaczyli na reklamę kinową (30,5 mln zł) i 20 proc. mniej na reklamę w magazynach (10,4 mln zł). Reklamy browarów w gazetach kosztowały ich producentów z kolei blisko 2 mln zł (17,6 proc. mniej niż rok wcześniej).

Zobacz tabelę

Niezmiennie największym reklamodawcą wśród producentów piwa jest Grupa Żywiec. W ub.r. przeznaczyła na wsparcie swoich marek w mediach pozainternetowych 238,5 mln zł, czyli 3,7 proc. więcej niż w 2015 roku.

Aktualnie Grupa Żywiec wspiera szeroką kampanią markę Tatra - jednocześnie prowadzi akcję reklamową i loterię, w której rozdaje piwa tej marki. Pod koniec ub.r. firma zdecydowała, że obsługą reklamową jej flagowej marki - piwa Żywiec - zamiast Ogilvy zajmować będzie się Agencja 2012.

Drugie miejsce na reklamowym podium browarów utrzymuje Kompania Piwowarska, mimo że zredukowała nakłady reklamowe o 10,1 proc., do 187,8 mln zł. Ten browar pod koniec grudnia rozpoczął kampanię wspierającą markę piwa Lech - akcją pod hasłem „Weź łyk muzyki”.

Trzecią pod tym względem firmą jest Carlsberg Polska , który zainwestował we wsparcie w mediach 84,9 mln zł. Było to 12,6 proc. więcej niż w 2015 roku. Tym samym browar ten miał najwyższą dynamikę wydatków reklamowych wśród czołówki reklamodawców piwnych.

Obecnie Carlsberg skupił się na promocji marki Harnaś - w akcji pod hasłem „Mutimilioner” zakupy piwa premiuje darmowymi butelkami Harnasia a także gotówką.

Znajdujący się też w czołówce Browar Namysłów i Perła - Browary Lubelskie ograniczyły inwestycje na promocję w tradycyjnych mediach. Browar Namysłów zmniejszył je o 5,3 proc., do 22,8 mln zł, a Perła - o 19,5 proc., do blisko 8 mln zł.

Zobacz tabelę

Autor:bg

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas