Badania2020-05-02
9

Remigiusz Mróz wyprzedza Blankę Lipińską w rankingu sprzedaży książek

“Ekstradycja” Remigiusza Mroza była najchętniej kupowaną książką w Polsce między 18 marca a 22 kwietnia - wynika z nowego rankingu Nielsena. Autor wyprzedził Blankę Lipińską, która długo utrzymywała się na szczycie zestawienia ze swoim erotycznym cyklem "365 dni".

Nielsen BookScan top 20 z tygodni 13 - 16 (22 marca - 18 kwietnia 2020) po raz pierwszy obejmuje wyłącznie okres pandemii. W tym czasie czytelnicy kupowali dla siebie głównie książki z gatunku fiction, najchętniej całe serie, a dla dzieci opowieści przygodowe i nowatorskie elementarze. Sprzyjał temu spadek średniej ceny książek, które kosztują teraz ok. 20 zł, a także coraz szersza oferta internetowa, w tym również księgarni stacjonarnych.

Nowa część serii o Joannie Chyłce wyprzedza "365 dni"

Na pierwszym miejscu listy jest Remigiusz Mróz z książką "Ekstradycja", jedenastym tomem serii o Joannie Chyłce. Tytuł ukazał się na rynku 25 marca. Dotychczasowa liderka rankingu, Blanka Lipińska, ze swoim erotykiem "365 dni" spadła na miejsce trzecie. Powieść została wyprzedzona przez "Dylemat" B.A. Paris.

- Książki dla dzieci w dobie izolacji sprzedają się dobrze, trafiają też na szczyty list sprzedaży BookScan. Widać, że uwielbiamy serie, na które mamy teraz więcej czasu. Książki non-fiction przeżywają słabszy czas, ale odnotujmy zainteresowanie tematyką kognitywistyczną - komentuje Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan.

- Rynek książek przeżywa rzecz jasna dziwny i trudny czas. Ale czytelnicy także, zatem choć tutaj dwie dobre wiadomości. Pierwsza: książki w ostatnich kilku tygodniach tanieją. Druga: książki są powszechnie dostępne, wszystkie tradycyjne stacjonarne sieci z panelu BookScan sprzedają on-line: BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki. Sklepy taniaksiazka.pl,  ksiazkamat.pl oraz swiatksiazki.pl są aktywne z definicji - analizuje ekspert.

Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i trzy księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl, Ksiazkomat.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.
Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).
Dodatkowo Nielsen w  Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale „marketowym” (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z kanału marketowego nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

Autor:jd

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas