Reklama 2016-07-01
1

Sieci marketów, mimo ryzyka wprowadzenia podatku handlowego, nie ograniczają wydatków na reklamę

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Sieci marketów, zarówno spożywczych, budowlanych czy też ze sprzętem RTV AGD jak na razie - mimo zapowiedzi wprowadzenia podatku handlowego - nie tną wydatków na reklamę. Wręcz przeciwnie - niektóre, jak Carrefour, Tesco czy  ITM znacząco je zwiększają.

W okresie od stycznia do maja sieci handlowe (zarówno spożywcze, jak i te z art. budowlanymi, ze sprzętem RTV ADG) wydały na reklamę w tradycyjnych mediach ponad 1,1 mld zł - wynika z raportu przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl przez Kantar Media (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).

Zwiększyły je o ponad jedną czwartą w stosunku do tego samego okresu 2015 roku - media na ich reklamach zarobiły 26,1 proc. więcej rok do roku.

Wzrost nakładów na promocję w mediach rośnie mimo groźby wprowadzenia podatku handlowego, który ma uderzyć przede wszystkim w duże sieci handlowe. Ministerstwo Finansów chce opodatkować sprzedaż detaliczną.

Już w marcu br. Jakub Bierzyński, CEO OMD Poland przewidywał, że obciążenia podatkowe spowodują cięcia budżetów reklamowych przez sektor handlowy.

Mimo tych zapowiedzi duże sieci handlowe jak na razie nie ograniczają wydatków reklamowych. Kilka z nich wręcz przeciwnie - znacząco je zwiększyła.

Carrefour Polska wydał w tym roku 164 proc. więcej niż rok temu - 97,6 mln zł. Ten marketer od wiosny prowadzi działania reklamowe w oparciu o nową platformę komunikacji, której głównym bohaterem jest Napoleon (w tej roli Jacek Braciak) - aktualnie reklamuje „piłkarską loterię” .

O dwie trzecie (75,6 proc.) wzrosły też wydatki Tesco Polska - do 84,8 mln zł. Ta sieć w maju promowała promocję konsumencką „Mistrzowski All Inclusive” organizowaną wspólnie z Carlsberg Polska.

Z kolei ITM Polska (Intermarche, Bricomarche) zwiększyła je o 70,2 proc., do 41,3 mln zł.

Sieć Kaufland wydała 64, 2 proc. więcej (68,8 mln zł), a Euro-Net Warszawa - 45,1 proc. więcej (81,7 mln zł).

Media zarobiły też więcej na reklamach Leroy Merlin Polska -ta sieć zainwestowała w nich 47 mln zł (wzrost o 18,9 proc.) oraz na reklamach  sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska) -te dyskonty wydały 119,5 mln zł (13,2 proc. więcej).

O 7,4 proc. wzrosły nakłady reklamowe Castorama Polska (do 41,6 mln zł) oraz sieci sklepów Lidl - o 10,6 proc. (do 225,5 mln zł). Te dyskonty utrzymują pozycję lidera reklamowego wśród sieci handlowych w Polsce.

Jedyną firmą z tej branży, która w omawianym okresie obcięła budżet marketingowy była sieć Metro Group - zmniejszyła wydatki o 1,9 proc., do 129,9 mln zł.

Zobacz tabelę

Autor: bg

KOMENTARZE (1) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas