Prasa 2020-05-20
15

W marcu sprzedaż tygodników opinii 12 proc. w dół. „Gość Niedzielny” stracił 38 proc., wyprzedziła go „Polityka”

W pierwszym kwartale 2020 roku nowym liderem średniej sprzedaży ogółem wśród tygodników opinii została „Polityka”. Wyprzedziła „Gościa Niedzielnego”, który odnotował największy spadek w zestawieniu. W marcu br. rynek tygodników opinii skurczył się o 12 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Średnia sprzedaż ogółem „Polityki” (Polityka) w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 90 016 egz. Było to o 4,40 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Tytuł na pozycję lidera awansował z drugiej lokaty.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Na drugie miejsce spadł „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego wynik sprzedażowy zmniejszył się najbardziej w zestawieniu - o 20,97 proc. do 87 363 egz. Katolicki tygodnik w znacznym stopniu dystrybuowany jest podczas mszy świętych, które od marca z powodu pandemii COVID-19 mogą się odbywać przy ograniczonej liczbie wiernych. Andrzej Grajewski, zastępca redaktora naczelnego pisma, pod koniec marca apelował do czytelników o nabywanie wydań elektronicznych gazety. - Skutki nowej sytuacji są dla nas dramatyczne. Sprzedaż „Gościa” w punktach parafialnych została zredukowana do minimalnych rozmiarów. Ponieważ dystrybucja przez parafie była gwarantem stabilności ekonomicznej tygodnika i wszystkich innych dzieł prowadzonych przez Instytut Gość Media, a więc Radia eM, „Małego Gościa Niedzielnego” oraz dwóch portali internetowych, znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji - wyliczał Grajewski.

Podium uzupełnia „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego średnia sprzedaż ogółem w badanym okresie wyniosła 67 633 egz., po spadku o 12,86 proc.

Tuż za podium znalazł się tygodnik „Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 34 712 egz., po spadku o 10,86 proc.

Czołową piątkę zamyka konkurencyjny tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego średni wynik poszedł w dół o 7,97 proc. do 28 880 egz.

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich - monitorowanych przez PBC „Audyt ZKDP” - tygodników opinii w pierwszym kwartale br. wyniosła 583 792 egz. Była o 10,01 proc. niższa niż w pierwszym kwartale 2019 roku. Od drugiej dekady marca br. w Polsce rząd wprowadził ograniczenia związane z epidemią COVID-19, m.in. zamknięto większość obiektów handlowych (poza sklepami spożywczymi, aptekami, piekarniami itp.), co utrudniło konsumentom zakup prasy.

Firma PMPG Polskie Media pod koniec marca poinformowała o zamknięciu drukowanej wersji „Wprost”. Uzasadniła, że pandemia koronawirusa mocno ogranicza obecnie dystrybucję pisma, uniemożliwi organizację eventów opartych na jego marce, natomiast już po jej przeminięciu odrobienie strat i utraconych relacji biznesowych potrwałoby miesiące.

Nadal działa serwis internetowy Wprost.pl, natomiast zespół redakcyjnych został zmniejszony do kilkunastu osób. Z tygodnikiem pożegnał się jego redaktor naczelny Marcin Dzierżanowski.

Ostatni numer drukowanej wersji „Wprost” ukazał się w poniedziałek, 30 marca w wyższej cenie i mniejszym nakładzie niż zwykle.

„Wprost” został już też wycofany z Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, dane dla lutowych i marcowych wydań tygodnika nie są już dostępne. W styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Wprost” wyniosła 13 429 egz., tytuł miał najsłabsze wyniki sprzedaży w wśród wszystkich tygodników opinii objętych badaniem.

W marcu rynek tygodników opinii skurczył się o 12 proc.

W marcu 2020 roku średnia sprzedaż ogółem nowego lidera, czyli „Polityki”, wyniosła 88 177 egz., po spadku o 4,77 proc. Na drugą pozycję spadł „Gość Niedzielny” (968 003 egz., w dół o aż 37,88 proc. - zdecydowanie największy spadek w zestawieniu), a podium uzupełnia - „Newsweek Polska” (67 875 egz., - 4,75 proc.).

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich tytułów w marcu br. wyniosła 556 629 egz. Było to o 12,04 proc. mniej niż w marcu ub.r.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Autor: Michał Kurdupski

KOMENTARZE (15) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas