Internet2020-08-29
8

Makabryczny "trend" na TikToku. Nastolatki udają ofiary obozu koncentracyjnego

W serwisie społecznościowym TikTok trwa moda na #holokaustchallenge. Młodzi użytkownicy platformy odgrywają zamordowanych w obozie w Auschwitz.

Pod hasztagiem #holokaustchallenge na TikToku można znaleźć setki filmików, na których młodzi ludzie odgrywają kilkunastosekundowe scenki, w których wcielają się w role więźniów obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.

Na jednym z wideo widać na przykład opowieść - W wieku 19 lat zostałam umieszczona z rodziną w obozie. Byliśmy zmuszani do pracy, było to bolesne, wyczerpujące. Byliśmy torturowani. (...) Pewnego dnia kazali nam iść pod prysznic. Moja mama i ja trzymałyśmy się za ręce. Miło było wiedzieć, że nie umrę sama". Dramatycznym słowom towarzyszyły podkład muzyczny ("Heathens" zespołu Twenty One Pilots), dziewczyna makijażem podkreśla siną twarz, na ciele namalowany numer na wzór nadawanych więźniom Auschwitz oraz gwiazdę Dawida.

Łamanie tabu zbrodni

- Holokaust był do niedawna powszechnie uznawanym tabu. Nie można było w dowolny sposób mówić o Zagładzie. XX-wieczna tragedia funkcjonowała w przestrzeni publicznej jako synonim grozy, zepsucia człowieka, stała się w końcu inspiracją do pogłębionej refleksji nad źródłem zła czy naturą nowoczesności - pisze na stronie Klubu Jagiellońskiego publicysta Konstanty Pilawa.

Zdaniem Pilawy, tabu nazistowskich zbrodni przez akcje w stylu #holokaustchallenge zanika.

- Udawanie ofiary holokaustu (#holokaustchallenge), obecnie popularny trend na TikToku, jest przykładem tego procesu. Jednak nawet jeśli jest to nieuchronne, to cała akcja prowokuje nieśmiertelne pytanie o granice wolności słowa - twierdzi publicysta.

W sprawie #holokaustchallenge głos zabrało Muzeum Auschwitz-Birkenau. W wydanym oświadczeniu tiktokowy trend nazwano "krzywdzącym i trywializującym historię".

Jednocześnie instytucja przestrzega: "nie należy atakować młodych ludzi, których motywacje są bardzo zróżnicowane". Muzeum wyraża nadzieję, że internetowy "challenge" będzie "wyzwaniem edukacyjnym".

- Historie ludzi uwięzionych i zamordowanych w Auschwitz są tragiczne, bolesne i emocjonalne. Ważne, by dzielić się indywidualnymi historiami, aby je upamiętniać i nimi edukować. Ważne również, aby umieścić historie w odpowiednim kontekście, z dokładnością i szacunkiem - czytamy w komunikacie Muzeum Auschwitz-Birkenau.

TikTok został globalnie ściągnięty ponad 2 mld razy, zaś w dobie pandemii koronawirusa i domowej izolacji użytkowników przybyły 623 mln instalacji. Według nieoficjalnych danych w 2019 roku chińska firma ByteDance zanotowała wzrost przychodów do 17 mld dolarów. Za ubiegły rok spółka wypracowała zysk netto w wysokości 3 mld dolarów. Wszystkie platformy prowadzone przez ByteDance mają ponad 1,5 mld użytkowników miesięcznie.

Autor:jd

KOMENTARZE(8)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas