Reklama2015-05-18
1

Więcej reklam farmaceutyków w prasie, mniej w kinach i na outdoorze. Aflofarm zdecydowanym liderem (TOP 10)

W I kwartale br. firmy farmaceutyczne zwiększył wydatki reklamowe w dziennikach, magazynach i radiu, ograniczając jednocześnie nakłady na telewizję, kina i outdoor. Swoje budżety marketingowe zwiększyły m.in. Olimp Laboratories, Natur Produkt Zdrovit i Aflofarm, a obcięły - USP Zdrowie i Novascon.

Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych w tzw. tradycyjnych kanałach komunikacji (bez internetu) w I kwartale br. wyniosły ponad 1,24 mld zł. Było to 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl .

Najwięcej branża ta wydała w telewizji - bo 826,1 mln zł. Było to jednak 2,4 proc. mniej niż rok temu. Koncerny farmaceutyczne zmniejszyły też nakłady na reklamy na outdoorze (o 56,5 proc., do 2,8 mln zł) oraz w kinach (o 74,2 proc., do 2,3 mln zł).

Chętniej niż rok temu inwestowały natomiast w reklamy w prasie. Na te w dziennikach przeznaczyły blisko 16 mln zł, o 182 proc. więcej w niż rok wcześniej, zaś na wsparcie na łamach magazynów wydały o 49 proc. więcej - 62,1 mln zł. Tradycyjnie już wzrosły też wydatki farmaceutyków w radiu - o 21,9 proc., do 333,4 mln zł.

Zobacz tabelę


Największym reklamodawcą firm farmaceutycznych niezmiennie już od dłuższego czasu jest Aflofarm Farmacja Polska, którego budżet jest kilka razy większy niż głównych konkurentów. W pierwszych trzech miesiącach br. cennikowo zainwestował w reklamy ponad 397 mln zł, o 27,7 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Największy wzrost wydatków reklamowych w branży farmaceutycznej miała w tym roku firma Olimp Laboratories - zwiększyła je o 70 proc. do 86,2 mln zł. Niewiele mniejszy wzrost zanotował Natur Produkt Zdrovit, który zainwestował w reklamęy 63,1 proc. więcej - 34,2 mln zł.

W omawianym okresie wzrosły też wydatki Polpharmy (o 21,4 proc., do 59,2 mln zł) oraz Sanofi-Aventis (o 7,6 proc., do 28,6 mln zł).

Kilka firm farmaceutycznych w pierwszych trzech miesiącach br. mocno zmniejszyło cennikowe wydatki w mediach tradycyjnych: USP Zdrowie - o 40,1 proc. do 83 mln zł, Herbapol Lublin - o 27,8 proc. do 25,1 mln zł, a Novascon Pharmacuticals - o 20,7 proc. do 24,2 mln zł.

Mniej wydali też Reckitt Benckiser Polska i Novartis Poland. Pierwsza firma zmniejszyła inwestycje reklamowe o 16,5 proc. do 30,3 mln zł, a druga - o 13,4 proc. do 30,5 mln zł.

Zobacz tabelę

Autor:Beata Goczał

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas