PR2020-12-16
3

Branża eventów szacuje, że straci w tym roku prawie 80 proc. przychodów

Fot. PixabayFot. Pixabay

W wyniku kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa przychody branży eventowej w 2020 roku spadną średnio o 78 proc. w stosunku do ubiegłego roku, a średnia strata agencji wyniesie 77 proc. - wynika z analizy przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Klub Agencji Eventowych SAR oraz Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE.

Badanie zostało przeprowadzona na przełomie listopada i grudnia 2020 r. na grupie agencji eventowych zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR oraz podmiotów niezrzeszonych.

- Celem ankiety było zbadanie kondycji branży w kilku głównych aspektach, między innymi pod kątem prognozowanej straty za 2020 rok, oszacowania koniecznych opłat na rzecz składek ZUS, stanu zatrudnienia czy ważnej kwestii wiodącego kodu PKD, który determinuje możliwość skorzystania z pomocy sektorowej - komentuje Dorota Wojtczak, członek zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR, head of marketing w Grupie S/F.

Gigantyczne spadki w branży eventów

O problemach branży z uzyskaniem rządowego wsparcia pisaliśmy już na łamach Wirtualnemedia.pl na początku grudnia. Na liście firm mogących ubiegać się o fundusze z Tarczy Finansowej 2.0  nie ma podmiotów prowadzących działalność o kodzie PKD 73.11Z. Jest on przypisany do agencji reklamowych, ale działa pod nim dużo firm zajmujących się organizacją eventów.

Kod wiodący PKD 73.11Z, jak wynika z ankiety SAR, ma przypisanych  53 proc. agencji eventowych. 20 proc. działa pod kodem 82.30, 8 proc. posługuje się kodem 93.29 B, innymi kodami 19 proc.

Ankieta pokazuje stan części branży eventowej - średni roczny spadek realizacji wydarzeń w 2020 r. w porównaniu z 2019 r. wyniósł aż 95 proc.  O 53 proc. spadło zatrudnienie w listopadzie 2020 r., w porównaniu do lipca 2020 r. Średni spadek przychodów za rok 2020 r., w porównaniu do roku poprzedniego przewidywany jest na poziomie 78 proc. średnia strata wyniesie 77 proc. Średni miesięczny koszt składek ZUS w przebadanej przez SR agencji to 7 043,83 tys. zł.

- Wyniki obrazują dwa główne komunikaty: większość agencji eventowych działa pod kodem 73.11 Z i średni spadek przychodów wynosi ponad 70 proc., dlatego właśnie agencje eventowe powinny zostać objęte sektorowym wsparciem. Dzięki temu będą mogły przetrwać i w przyszłości znów stanowić istotne źródło miejsc pracy i opłat (ZUS, podatki) na rzecz państwa - podsumowała Dorota Wojtczak.

Górka: przetrwamy, ale potrzebujemy czasu

Dominik Górka, członek zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR, co-CEO, dyrektor kreatywny agencji Live Age, dodaje: - Dobre agencje eventowe wykonały w tym roku fantastyczną pracę, próbując równocześnie przetrwać na rynku bez wydarzeń, utrzymać choćby kluczową część zespołów i rozwinąć nowe kompetencje związane  z realizacją projektów live w sieci. W rezultacie, jesteśmy dziś doświadczonymi partnerami dla takich formatów brand experience – potrafimy je kreować i produkować. Mamy więc scenariusz na wypadek długotrwałej kontynuacji kryzysu. To nie czekanie na Godota. Z pomocą sektorową przetrwamy, nawet gdyby pandemia miała się powtórzyć. Potrzebujemy jednak minimum kilku miesięcy, by rynek wydarzeń  w digitalu urósł, a klienci zdążyli zrealizować procesy przetargowe. Ta pomoc może być uzależniona od sytuacji agencji, ale nie numeru PKD w sytuacji, gdy jako agencje eventowe nie mamy wyodrębnionego własnego numeru.

Sektor wydarzeń zatrudnia dziś w Polsce ponad 300 tys. osób i odpowiada za około 1,5 proc. krajowego PKB - szacuje SAR.

Autor:jd

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas