Badania2020-03-10
3

Centra handlowe straciły w rok 400 tys. klientów

W ubiegłym roku polskie centra handlowe odwiedziło łącznie 388 milionów klientów, o 0,1 proc. mniej niż w 2018. Oznacza to, że w rok galerie handlowe straciły około 400 tys. klientów. Spadki odwiedzalności mocniej dotknęły mniejsze placówki - wynika z raportu Retail Institute.

W 2019 roku centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 388 milionów odwiedzin, czyli o 0,1 proc. mniej niż w poprzednim roku. Pod tym względem czwarty kwartał 2019 roku był o - 0,9 proc. słabszy niż ten sam okres 2018 roku, ale aż o 7,6 proc. lepszy od trzeciego  kwartału 2019r. Centra handlowe straciły w ubiegłym roku 400 tysięcy klientów.

Odpływ klientów z centrów handlowych

Według analizy Retail Institute (RI) branża handlowa nadal nie odpracowała poniesionych w 2018 roku spadków frekwencji spowodowanych m.in. wprowadzonym zakazem handlu w niedziele.

W konsekwencji zaostrzenia w ubiegłym roku przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele zaobserwowano stratę kolejnych 12,2 mln klientów korzystających w 2018 roku z oferty centrów w niedziele. Co zaskakujące, aż 1,1 mln osób mniej odwiedza galerie handlowe w piątki - czytamy w raporcie RI.

Porównując dane z 2019 roku z tymi sprzed wejścia obostrzeń handlu w niedziele, tj. w 2017 roku, widać "jak ogromne spustoszenie spowodowało wprowadzenie nowego przepisu" - piszą eksperci Retail Institute.

Od wejścia w życie przepisów o zakazie handlu w niedziele centra handlowe odnotowały spadki odwiedzalności na poziomie 53,9 proc., tj. 28,8 miliona niedzielnych klientów.

- Deficyt udało się częściowo zniwelować ponieważ Polacy zaczęli częściej korzystać z oferty centrów w inne dni tygodnia, głównie w soboty (+14,5 proc) oraz poniedziałki (+11,9 proc.). W ogólnym rozrachunku bilans zysków i strat jest nadal ujemny. Odwiedzalność centrów handlowych spadła o -2 proc przy porównaniu wyników za 2019 i 2017 rok - czytamy w raporcie Retail Institute.

Sieci handlowe zyskują klientów

Obroty sieci handlowych i usługowych prowadzących działalność na terenie monitorowanych przez Retail Institute centrów handlowych wzrosły w 2019 r. o 1,6 proc. r/d/r. Średni obrót z metra na koniec września wynosił tym samym 816,3 zł/ m.kw. pow. najmu, tj. o 12,5 zł/ m.kw. - W grudniu wskaźnik inflacji wyniósł 3,4 proc. co oznacza, że wzrost obrotów można przypisać w dużej mierze rosnącym cenom, a nie zmianie zwyczajów i nawyków zakupowych Polaków - informują eksperci RI.

W analizowanym okresie rosły też obroty sklepów modowych (+3,1 proc.) w tym: moda damska (+2,9 proc.), moda męska (+1,9 proc.), moda mieszana (+3,0 proc.), bielizna (+6,5 proc.), moda i artykuły sportowe (+4,5 proc.), moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (+4,9 proc.), obuwie (+2,2 proc.), biżuteria i zegarki (+6,3 proc.) zdrowie i uroda (+1,3 proc.), dom, ogród i wnętrze (+1 proc.), kawiarnie i restauracje (+13 proc.), rozrywka (+9,7 proc.) oraz specjalistyczne sklepy spożywcze (+4,2 proc.).

Negatywnie na wynik wpłynęły obroty branż: galanteria skórzana (-2,8 proc.), zdrowie i uroda, usługi (-21 proc.), elektronika (-8,7 proc.), książki i multimedia (-0,3 proc.).

Duże centra zyskują, mniejsze pod kreską

Duże centra handlowe (powyżej 40 000 m.kw. pow. najmu) zamknęły 2019 rok +1,9 proc. wzrostem odwiedzalności r/d/r oraz 5,4 proc. wzrostem like for like. W tym samym czasie obroty najemców wzrosły o 3,5 proc. r/d/r.

Galerie handlowe sklasyfikowane jako średnie (20 000 – 39 999 m.kw. pow. najmu) odnotowały spadki zarówno odwiedzalności (-1,0 proc. r/d/r) jak i obrotów (-3,7 proc. r/d/r).

Na minusie rok 2019 zamknęły też najmniejsze centra handlowe (5000 – 19 999 m.kw. pow. najmu) W 2019 odnotowały o 2,7 proc. r/d/r klientów mniej i aż o 6,5 proc. mniej w porównaniu z rokiem 2017, przy jednoczesnym wzroście obrotów o 4,5 proc. r/d/r.

- Duże centra handlowe najmniej dotkliwie odczuły negatywne skutki zakazu handlu w niedziele i wywołane nim zmiany nawyków i zwyczajów zakupowych. Nie oznacza to, że nowe prawo nie miało na nie wpływu. Centra duże i bardzo duże znajdują się głównie w dużych aglomeracjach miejskich. Bogata oferta handlowa, usługowa i rozrywkowa oraz możliwość zrealizowania wszystkich potrzeb „pod jednym dachem” stają się elementami determinującymi wybory klientów. Z tego samego powodu mniejsze formaty zmagają się ze spadkami - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Anna Szmeja z Retail Institute.

Jak będzie wyglądał w branży centrów handlowych rok 2020? - W 2020 roku centra i sieci handlowe są zagrożone spadkami nie tylko z powodu dalszego zaostrzenia zakazu handlu w niedziele, ale przede wszystkim z powodu wpływu koronawirusa na gospodarkę. Na tym etapie nie odnotowaliśmy zmian zachowań Polaków, które moglibyśmy jednoznacznie przypisać obawom przez zarażeniem wirusem - informuje w rozmowie z naszym portalem Anna Szmeja.

Autor:jd

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas